Året 2016 var ett väldigt kul, bra, utmanande och givande år för mig. Det avslutades väldigt speciellt, med att Spark in the Dark eventet blev lyckat genomfört – nog det åtagande som utmanat och utvecklat mig mest som person under hela förra året.
Jag försöker lite då och då sammanfatta hur det går för mig och för de företag och projekt jag är involverad i, och att lyfta fram siffror och ge en transparent inblick (2015, 2014). Detta både för den egna reflektionen och kunna få en bild av vad som åstadkommits. Men även för att ge alla nära mig en bild av hur det går med allt. Ingen har egentligen en komplett bild av vad jag gör, och det är väl knappt jag själv vet det heller, så det är bra med den överblicken.
Jag tycker transparensen är viktig, för den tvingar mig att vara ärlig. Jag tror på att mycket i livet är att just hitta enkla “hacks” som gör att du får de vanor du vill ha, eller blir den personen du vill vara. Att vara transparent är ett sådant hack, för att bli en ärligare människa, och för att göra det möjligt för andra att fatta bättre beslut.
Liknande tidigare år behöver saker listas i någon slags ordning. Jag kommer göra det i ordning av hur länge bolaget funnits – vilket dock kan bli lite udda, då en del bolag har helt andra verksamheter nu än när det startades. Men ordningen nedan stämmer ungefär.
Privat
Som tidigare år vill jag börja med mig privat. Jag är fortfarande på en nivå där jag inte direkt bryr mig om pengar. Jag har under 2016 tagit ut en lön på 15.000 kr per månad, samt under november och december fått en lön på 6.000 kr per månad för mitt uppdrag för Lunds Universitet (mer om det nedan). Jag har dock spenderat lite mer pengar än så under året vilka har kommit från att ta sparad utdelning i holdingbolaget samt försäljning av aktier i Rescued Fruits i samband med att det kommit in nya ägare i det bolaget.
Överlag lever jag dock väldigt spartanskt – boendet är i (världens kanske bästa) kollektiv vilket gör det både billigt och kul, och jag är generellt dålig på att shoppa, så jag gör sällan av med pengar på att köpa saker. Dock äter jag mycket ute, och jag är ibland iväg på äventyr med vänner. Så jag lägger mina privata pengar väldigt mycket på att uppleva saker och ha en bra vardag, vilket jag har insett är det viktigaste för mig.
Jag får rätt ofta kommentarer för lönen, men den är egentligen satt efter mitt behov – jag har inte behov för mer pengar i mitt liv, så varför ska jag då ta högre lön? Jag tänker att jag hellre investerar det i något av bolagen och projekten, och till exempel möjliggör att vi har en anställd till. Det ger mig betydligt mycket mer att kunna ge en meningsfull arbetsplats till någon och att utveckla projekt, än att köpa fler saker eller åka på fler resor.
Bolagen
Contentor & Contentor Next Level
Vi börjar med bolaget som funnits längst, men ändå inte helt: Contentor koncernen, som består av 3 bolag egentligen. Jag har brutit loss Contentor Marketing längre ner, för det är rätt fristående verksamhet och relativ ny.
Lite kort om bolaget
Contentor arbetar fortfarande med fokus på översättningar för webben, främst e-handel, och med att skriva nya texter för webben, som tex för större bolag som behöver det som kallas för landningssidor. Bolaget har vuxit, och slår just nu budget. Den ökade tillväxten har inte varit utan problem, men jag måste säga jag är djupt imponerad av verksamheten och hela teamet, som klarat av att leverera på en hög nivå trots stora volymer, samt att verkligen etablera bolaget som självklara aktören för texter inom e-handel i Norden. Det börjar också bli ett helt eget gäng och en egen företagskultur, med Contentor kontoret som är mer projektledning och administration och står för att rodda ihop produktionen och alla skribenter och översättare, och Next Level som är tekniken och där vi har Kim och Andreas som utvecklat bland annat Contentor Go. Hampus gör ett imponerande jobb med att hålla ihop alla olika verksamheter och Rebecca har verkligen fått en bra känsla i teamet och får alla att prestera – men även att ha kul. Härligt!
I Next Level, som är teknikbolaget, har det även skett mycket. Att ha intern teknik har gjort många saker inom Contentor lättare, och framförallt ökat möjligheter att leverera bra till kunder. Det finns en stor experimentanda inom tekniken, vilket också gör mig glad – för jag tror om företag inte experimenterar så vet man inte vad som är bästa lösningen för framtiden.
Bild från årets julavslutning, som innehöll Gokart (var inte helt min grej, blev lätt åksjuk, men kul med fart).
Lite siffror
Några kul siffror med Contentor: vi har under 2016 levererad över 20 miljoner ord. Vi har producerat eller översatt texter på 15 olika språk. Och vi har över 380 personer som jobbar deltid eller timmar, ofta på distans, för oss! Känns rätt galet när jag tänker tillbaka på det med åren, och att allt började som en enkel idé från Dan och med mig som skrev texterna…
Rent ekonomiskt under 2016 har bolaget stängd sitt bokslut (31 augusti) på 11.8 miljoner kr. Och under hösten har budgeten slagits, och verksamheten taktar över 18 miljoner i omsättning som det ser ut nu. Det är en väldig bra ökning, framförallt då den har skett genom främst organisk tillväxt. Planen för det nuvarande året är stora, framförallt på kund och sälj sidan – att gå från organisk tillväxt till pro-aktiv kundkontakt och sälj.
Bolagen gjorde under förra verksamhetsår en vinst, vilket inte var meningen (då vi hade tagit in extern kapital för att fokusera mer på tekniken), men som kom från att man slog budget och inte riktigt hann med att göra alla investeringar vi ville. För innevarande verksamhetsåret är meningen att inte göra någon vinst – allt ska investeras, främst i den mer pro-aktiva kundkontakten och i fortsatt utveckling av tekniken, för att möjliggöra det vi kallar för Seamless translations. Ska bli spännande att se den hur bolaget ser ut om ett år!
Personliga utmaningar och tankar
Min roll i Contentor har genom åren gått från att vara den som gör allt, till att vara VD till att vara en högra hand för Rebecca till att nu mer bara vara en operativ styrelseledamot. Det är kul att se bolagets resa, men också svårt att vara för involverad, både då jag vill att alla ansvariga sätter sin prägel och att vi nu har externa ägare, som skapar en mer “vanlig” företagsstruktur med styrelse och ledningsgrupp. Ibland saknar jag det gamla, men jag är samtidigt stolt över att ha kunnat “lämna” och inte hålla tillbaka bolaget. Det har också underlättat att bolaget har fått sin egna kultur, och fått en väldigt bra sammanhållning internt och byggt upp ett fokus kring service och att ha kunderna i centrum som är imponerande, och gör mig stolt.
Mindpark (Open Community Concept AB)
Mindpark, som i bolagsnamn egentligen heter Open Community Concept AB (och som fram tills nyligen hette K. Deppert AB, vilket helt klart inte var ett bra namn).
Lite kort om verksamheten
Mindpark har under 2016 genomgått större förändringar, men är i grund och botten fortfarande detsamma. Fokus är fortfarande på att vara ett kul, bra, energigivande co-working space och att göra massa events och möjliggöra kul möteslokaler och konferenser. Under året har det byggts om en del, Think Open Space, som är namnet på bottenvåningen och den öppna eventplatsen har tagit form och det har hållits en stor mängd olika event.
Sanna som är VD blev mamma i somras och därmed föräldrarledig för ett år, och Helene har kommit in i verksamheten, och har verkligen klivit in i rollen snabbt och bra. Väldigt glad över hur hon har Mindpark till “sitt” och sätter sin prägel och stämning på allt.
Hänt galet mycket under 2016 på Mindpark.
Året i siffror
På Mindpark finns det mycket kul siffror. På eventsidan har vi varit med och hållit imponerande 105(!) events med över 4000 deltagare(!) genom samarbetet kring Think Open Space, vilket är på bottenvåningen. I co-working communityt är det totalt 75 bolag, och 215 personer (typ, beror lite på hur man räknar) har Mindpark som sin arbetsplats. I caféet har vi serverat 3084 caffe latte det har gjorts över 10 000 koppar kaffe till de som har kontor, till studenter och människor som jobbar i närheten och konferesgäster.
Men pratar vi kronor och ören så finns det också siffror. Ekonomiskt har verksamheten vuxit, men det är främst pga nytt kontrakt för hyran, som gör att intäkterna ökar utan att egentligen marginalen påverkas mycket. Men det skapar en stabilitet. Bolaget omsatte strax under 6 miljoner kronor förra verksamhetsåret (som nästan alla andra, med bokslut 31 augusti), och ser ut att bli liknande i det innevarande året. Företaget gjorde en förlust förra året, inte mycket men på ca 60.000 kr. Detta var främst för att vi påverkades indirekt mycket av IKEAs omorganisation och flytt av delar av deras verksamhet till Malmö. För det gjorde att deras behov att hyra våra mötesrum och konferenslokaler minskade drastiskt,vilket gav en stark negativ effekt under förra våren. Men Sanna gjorde ett fantastiskt jobb med att vända det, och att vi “bara” gjorde ett svagt minus resultat var helt klart bättre än vi befarade!
Omsättningen är fördelat på ca 3,3 miljoner kronor på kontorsdelen och alla flexdesk skrivbordsplatser. Ca 1,7 miljon kronor är från konferensverksamheten, och ca 1 miljon är från caféet.
En lite udda / oväntat sak med Mindpark har varit att caféet på bottenvåningen har nu under hösten tappat väldigt mycket i omsättning. Vi brukar omsätta runt 80 000 – 100 000 kr i månaden i caféet, men under hösten omsatte vi rätt mycket mindre, en månad endast så lite som 60 000 kr – vilket är väldigt mycket under budget. Helene har även försökt lista ut varför, men vi har tappat försäljning på alla områden: både vanligt kaffe, caffe latte, luncherna och fikat. Så där är en del tankar på att göra om i caféet och ändra eller utöka utbudet.
Vi har sagt som mål att caféet aldrig ska kosta oss pengar, utan det ska bära sina egna kostnader – men för att göra det måste det omsätta ca 1 miljoner på årsbasis, vilket det inte taktade under hösten.
Personlig reflektion och tankar
Mindpark är nog det bolag som ligger mig närmast hjärtat. Både för det varit med så länge, och då det är mer “mitt” än många av de andra. Det har varit väldigt skönt att Sannas mammaledighet löste sig så bra. Och jag har varit väldigt stolt över allt som organisationen har gjort under hela 2016 – Open Space har verkligen tagit fart.
Två saker har dock varit utmanande under året: Först den ekonomiska krisen, som jag kände påverkade mig rätt mycket, nog just för att Mindpark är så viktigt för mig. Jag blev extremt glad över att organisation verkligen lyckades vända det. Det andra är att det har varit utmanande för mig att definiera framtiden – vad vill jag med Mindpark, egentligen? Vad vill Mindpark, egentligen? Hur ska vi göra när Sanna kommer tillbaka från mammaledighet? Det har varit många frågor som dessa – som varit välbehövda, men svårare än i andra bolag, just då jag är mer ensam här (jag äger 86% av bolaget, Dan 10% och Hampus 4%, men jag är i praktiken den enda aktiva ägaren)
Student Network (och Campus Webbyrå)
Student Network har också genomgått en del förändringar, och för bolaget egentligen väldigt stora förändringar. Vi har startat en ny verksamhetsgren, som heter Campus Webbyrå, och som är just det – en webbyrå med fokus på att producera prisvärda hemsidor. Grundtanken är enkel: studenter vid Campus har ett stort intresse för webb och digitalt, men lär sig endast begränsad under studierna rent praktiskt. På detta sätt kan de både få praktiskt erfarenhet, men samtidigt blir det billigt för vi använder standardiserade verktyg (främst WordPress och Hemsida24) och studenternas krav på betalning är låg om man jämför med t.ex. wordpressutvecklare eller andra webbdesigners generellt. Tanken är även att studenterna hjälper varandra för att dela med sig av kunskap och inspiration. Det är ett koncept som inte passar alla kunder (ska man ha en avancerad stor hemisda med specialbyggda funktioner är Campus Webbyrå inte rätt byrå), men priset gör att många enklare hemsideprojekt är det väldigt passande för.
Vi har även fortsatt “vanliga” student network projekt och uppdrag, men det har blivit mer fokus där på evenemang, administrativ hjälp och marknadsundersökningar.
Bolaget har två väldigt drivna personer som leder var sin del: Maria har webbyrån och Ellen resten av verksamheten. Det är ett stort steg för bolaget att ha två som jobbar med var sin del, och även om de har olika uppdrag och olika kunder, så peppar och stöttar de varandra. Helt klart bästa stämningen inom det bolaget än vad det har varit någonsin tycker jag!
Lite siffror:
Finansiellt går verksamheten inte helt så bra som det behövs än. Webbyrå delen har varit en uttalad satsning från vårt håll, då vi hade möjlighet från tidigare investering i bolaget att göra en sådan. Vi har dock inte kommit igång i den takt vi hade hoppats, utan många lite större uppdrag har dragit ut på tiden och inte kunnat sättas igång än. Så målsättningen att ha 13 kunder under hösten har endast blivit 7, och omsatt lite över 50 000 kr. Men redan har kunder börjat rekommendera bolagets tjänster till andra, vilket känns bra inför framtiden.
Student Network delen är självbärande. Under verksamhetsåret som slutade 31 augusti omsatte bolaget nästan 450 000 kr. Då det inte finns några heltidsanställda i bolaget är de fasta kostnaderna väldigt låga, vilket gör att verksamheten går med vinst, som vi återinvesterar i företaget.
Personliga tankar / reflektioner
Det är ett väldigt kul bolag. Både våren, när Sandra roddade verksamheten (innan hon gick över till Motiomera, se nedan) och nu under hösten har det varit kul fart och kul energi i verksamheten. Dock har det varit jobbigt att antalet kunder på “vanliga” student network verksmahet varit lägre nu under hösten än tidigare år – vilket är synd då Ellen gör ett fantastiskt jobb. Men jag tror beror mycket på dålig tajming – det är några gamla kunder som slutat av interna anledningar eller att de lagt ner, och flera nya uppdrag som skulle komma till har inte blivit av än. Väldigt synd, men ibland är det fluktationer som är svårtkontrollerade, även om man hade önskat annorlunda.
Motiomera
Motiomera (eller Service Supply Scandinavia som bolaget heter) har det hänt mycket med under året, men ändå inte.
Bolaget lite kort
Senaste 6 månaderna har egentligen spenderats med att ta fram ett nytt koncept, som är mycket större och mer djuptgående än vad vi tidigare gjort. Bolaget har driftats på deltid under den tiden, med Sandra, Dimtrij och mig alla dedikerande en dag i veckan (fredagar).
Rent praktiskt så är tjänsten vi säljer fortfarande en träningsapp för företag, där de kan ha interna tävlingar och utmana varandra. Även om appen får beröm av kunder är den i våra ögon är en relativ enkel version (det finns så mycket mer vi hade velat göra).
Det väldigt positiva med Motiomera är att 2017 kommer bli extremt intressant år. Sandra går in på heltid för att driva verksamheten, och vårt nya koncept, Hälsoindex, som är att göra personalhälsa mätbart och synligt i stora organisationer på helt nya sätt, har fått en positiv mottagning av de HR och ledningsgrupper som vi pratat med. Det handlar rätt enkelt om att genom digitala verktyg skapa mätvärden att följa över tid, och kunna göra det enkelt att göra ett hälsobokslut. Men det nya konceptet har betydligt mycket längre säljcyklar också, så det är inte utan nya utmaningar…
Lite siffror
Omsättningen är inte så mycket att hänga i granen än: verksamhetsåret som slutade 31 augusti hade vi omsatt lite över 300 000 kr, och gjort ett svagt positivt resultat (17 000 kr). I träningsappen finns nu över 2200 registrerade användare. Så det finns en bas, men med tanke på att målsättningen är att beröra minst 1 miljoner människors liv, så har vi också en bit kvar!
Äter nyttig lunch under vår teambuilding helg i Berlin med Motiomera.
Personliga tankar
Motiomera har varit jobbigare än jag nog velat erkänna, för mig själv. Verksamheten började mycket som ett experiment, att jag under 2015 ville se vad som händer om jag fokuserar på en verksamhet. Svaret blev att jag misslyckades med att fokusera. Så resultatet blev en verksamhet som egentligen mest gjorts vid sidan av, och som inte haft nog med pengar eller omsättning för att kunna satsas på, på riktigt. 2016 blev mycket en fortsättning på det. Även under hösten, att vi avsatte en dag i veckan åt bolaget, har varit en liten utmaning för mig (jag har väldigt uppsplitrade dagar i vanliga fall, som man lätt kan se på min kalender). Men efter någon månad med problem (tex som att möten som var inbokade för länge sedan störde att kunna avsätta hela dagen) så gick det relativt bra. Det har varit väldigt nyttigt för bolaget att vi alla har gjort det, och vi hade inte kommit fram till där vi är nu om det inte varit för det.
Dock har det sedan i höstas också känts väldigt kul med Sandra ombord, och hon har verkligen växt i rollen tycker jag och blivit chefen i verksamheten. Det ska bli extremt intressant se henne fortsätta växa och ta med sig bolaget på sin resa.
Rescued Fruits
I Rescued Fruits har Cecilia har nu sitt team på plats, och de har gjort en resa från Kök till riktig fabrik, som hon själv har skrivit om här. Bolaget har tagit in pengar under året och det är nu en väldigt intressant blandning av människor som är involverade i det. Men för min del har effekten blivit att jag är passivare – alla andra som är involverade har mycket mer kompetenser inom olika områden än jag, så jag kan inte tillföra något specifikt längre. Den delen jag bidrar med är snarare att arrangera träffar med det som kallas “DepCo gruppen”, som är alla kärnpersoner i de olika bolagen jag har startat. Där är Cecilia så klart med och det är väldigt kul att alla lär sig av varandra och delar fram- och motgångar. Det är ett kul sätt att kunna bidra med, för min del.
I samband med nya ägare har även min andel i bolaget minskat, så jag äger i dagsläget lite mindre än 3% av bolaget, vilket också gör att det mentala kommitmentet minskat hos mig.
Jag hittade Rescued Fruits produkter som front display på ICAs almedalen satsning! Det var en kul överraskning!
E-commerce Park of Sweden
Ok, i alla andra fall har jag sagt det har hänt mycket under 2016. Men på e-handelsparken har det hänt galet mycket!
Bolaget lite kort
Under våren slutade Rikard som inkubatoransvarig, vilket var tråkigt men ett vänskapligt farväl. Vi arbetade under den tiden även fram en ny lösning för lager och logistik, genom att gå ihop med e3pl, istället för att ha vår helt egna verksamhet. Men det stora var att under våren / sommaren och hösten var det väldigt mycket fokus på att vi skulle byta lokaler – en process som var rätt jobbig, för vi inte kunde vara så transparenta med det som vi hade velat, för vi var rädda för oro i communityt om vi inte visste vart vi skulle flytta innan vi sade något om det. Men till slut, efter många olika turer, blev det bestämt att vi skulle till Helsinborg Dagblads gamla lokaler. Det var det bästa alternativet – och symboliskt blev det en kul handling också att den digitala ekonomin flyttar in i de gamla tidigningslokalerna.
Under hela hösten var det sedan fokus i verksamheten på själva flytten – som gick över förväntan. Men vid sidan av hanns det ändå med att få in Peter Höjman som ny inkubatoransvarig och starta ett nytt inkubatorprogram.
Lite siffror
Bolaget omsatte 1,7 miljoner kronor, och gjorde ett (mycket) svagt positivt resultat, på 2000 kr. Vilket dock är bättre än första året, då vi gjorde en förlust. Antalet e-handlare på parken är ungefär stabilt (i samband med flytt så flyttade några företag till egna lokaler). E-handels inkubatorn har ökat kraftigt, och haft 15 företag som deltagit under året (4 under våren, och 11 nu som gick in i nästa omgång under hösten och fortfarande är i den). Ekonomiskt har flytten inneburit många nya kostnader, och framförallt högre generell kostnad för hyra, så det innevarande året är mycket tuffare, och vi går just nu back varje månad. Men vi har många planer på att vända det så snart som möjligt, genom spännande samarbeten och att vi expanderar för att kunna ta emot fler e-handlare. Det känns bra och kommer bli ett spännande 2017!
Personliga utmaningar och reflektioner
E-commerce park är utmanande i det att det är en relativ liten verksamhet fortfarande, som samtidigt är väldigt kul och så inspirerande. Jag önskar jag var mer närvarande, både rent fysiskt men också att tex följa inkubatorbolagen bättre och hjälpa till där. Jag är imponerad av Amelies och hennes förmåga att hålla koll på allt och hennes inställning till saker, och jag är glad för det jobb Rikard har gjort och Peter gör nu med inkubatorn. Så kul att se bolagen som inte ens fanns för något år sedan nu växa sig stora, och veta att det faktiskt till stor del är e-handelsparkens förtjänst. Så kul att verkligen känna vi påverkar utveckling av e-handeln i Sveriges på detta sätt, och att vi hjälp till att stärka regionens plats på kartan inom branschen.
Scandinavian School of Coffee
Bolaget lite kort
Egentligen har det inte hänt mycket här under 2016 (i jämförelse med alla andra bolag), men detta har blivit ett eget bolag, vilket det inte var innan. Tidigare var School of Coffees verksamhet en del av Service Supply, men har under 2016 brutits loss och står på egna ben. Bolaget gör vad vi har gjort tidigare, men nu lite mer: håller kurser inom kaffe och främst grundläggande baristautbildning. Dock är det inte bara kaffe, utan även till stor grad en serviceutbildning som genomförs.
Lite siffror
Under 2016 genomförde vi 6 kurser, med totalt 55 deltagare – vilket är flest per år hittills. Dock är det inte så mycket pengar, så omsättningsmässigt har bolaget omsatt 125 000 kr, och gjort ett nollresultat (+200 kr)
Personliga utmaningar / reflektioner
Jag har faktiskt haft det rätt svårt med School of Coffee. Mest för att det har ställt mig inför en konstant val som jag inte velat / förmått att ta. På ena sidan är det en relativ liten verksamhet, som inte omsätter mycket pengar, och ingen vinst eller ens något vettig lön för mödan. Å andra sidan omsätter det ändå en del pengar, så synd det inte är större – men framförallt är det extremt kul att undervisa och se hur varje kurs växer framåt. Vi har som standard att ha utvärderingar efter varje kurstillfälle, och vi känner lika mycket stolthet varje gång när vi läser dem. Även på Facebook går det att se hur nöjda deltagarna är. Väldigt kul!
Men nu under 2017 hopppas jag vi har tagit nästa steg, och kan skala upp verksamheten rätt mycket. Mer om det snart!
Oscar lär ut hur man skummar perfekta mjölken till en cappuccino.
Contentor Marketing
Detta bolaget är en del i Contentor koncernen, ett systerbolag till Contentor AB. Men verksamheten är väldigt fristående, så jag har valt att prata om det på egen hand.
Bolaget lite kort
Contentor Marketing arbetar med, som namnet antyder, content marketing och kvalitativt textinnehåll. Redaktörer for hire, som vi ibland uttrycker det. Linnea som driver det har gjort ett bra jobb med att ta bolaget från noll till nu en stabil verksamhet. Under 2016 anställde Linnea sin första heltidsperson, och lyckades landa en rad imponerande kunder, så som Lundalogic, så väl som kul startups så som Fieldly och Retail Accelerator.
Contentor marketing-gänget har rekord i antal flyttar första verksamhetsåret – tror de byte / uppgraderade kontor minst tre gånger under året!
Lite siffror
Då det är kvalitativt innehåll går det inte att prata om antal ord skrivna eller något sådant, för det mäts inte. Men omsättningsmässigt landade bokslutet sista augusti på över 600 000 kr, med ett minusresultat på ca 225 000 kr. Det var beräknad dock, då vi satsade pengar för att få igång verksamheten. Under hösten 2016 har verksamheten tagit ännu mer fart och omsätter i snitt över 100 000 kr i månaden nu.
Personliga utmaningar och reflektioner
Contentor Marketing känns som det “smidigaste” företag jag har varit med och startat. Linnea gör ett toppenjobb och tar sig från utmaning till utmaning, på ett bra sätt. Företaget har stadigt arbetat sig uppåt och framåt, och det känns som det finns en bra fart och takt, utan att det känns för pressat eller stressat. Jag själv önskar dock jag var lite mer närvarande ibland – det blir sällan att jag träffar Linnea på riktigt, och ofta endast kortare möten som är mer rapporteringsmöten. Men när allt går enligt plan, så är det helt OK tycker jag :)
Venturelab
Något väldigt nytt som hänt under 2016 är att jag blev anställd. Från november officiellt började jag jobba, en dag i veckan, med VentureLab, som är en del i LU innovations arbete med att få fler studenter att starta företag. I samband med detta blev VentureLab etablerad i Helsingborg.
Det var något nytt att bli statlig anställd, intressant bara att se hur en sådan stor apparat som Lunds Universitet jobbar rent administrativt. Men rent arbetsuppgiftsmässigt är mitt ansvar att få ingång entreprenörskap bland studenter i Helsingborg. Vi har bland annat dragit igång student inkubatorverksamheten här, och planerar en rad olika events. Det är kul och lite utmanade att få struktur på det – och jag blir tacksam för min vardag varje gång jag blir inbjuden till ett möte jag inte riktigt förstår syftet av…
Integratörerna
Här har det hänt enormt mycket under 2016. Detta arbeta är egentligen en blandning av olika saker. Där är Näringslivsuppropet och integratörerna middagarna som Dan och jag tog initiativ till. Det är Språkcaféet för företagare, som vi har varit ett litet team med Mo, Maria och Malaz och roddat ihop. Det är också Helsingborg Business Community, som Alexandra har dragit i och som är ett affärsnätverk för engelsktalande. Det är också att vi stöttat CoderDojo och riktad det för att få med ensamkommande ungdomar eller barn med utländsk bakgrund. Och det är Invitationsdepartementet, som vi dragit igång i Helsingborg.
Så en rad olika insatser, som främst finansierats genom kommunen via arbetsmarknadsförvaltningen och visionsfonden (som är ett grymt initiativ enligt mig). Det har varit väldigt givande, och jag har lärt känna otroligt många drivna personer genom allt det jobb. Hur det fortsätter är dock inte lika klart – båda finansieringarna var engångsprojekt, men jag letar just nu möjligheter att fortsätta, eller helst skala upp, så att det kan göras mer. Att bidra till att vi får en bättre integration i Sverige tror jag är viktig för samhällets framtid.
Skrev för ett tag sedan en sammanfattning om hur vi kom igång och vad vi gjorde.
Øresundstartups
Detta projekt är främst en webbsida, som bevakar bolag, främst startups, i Øresundsregionen / Greater Copenhagen. Det är ett hjärteprojekt, då jag tycker det är väldigt kul att skriva och att det känns att sidan bidrar till att stärka regionens tillväxt. Huvudsyfte är att få ut vad som händer i regionen, och främst på engelska, så att internationella aktörer har lättare att hitta. Lika mycket också för att få expats och andra internationella personer i regionen att hitta intressanta arbetsplatser och möjligheter också.
Det är fortfarande helt volontärbaserad, men nu under 2017 har vi ingått ett partnerskap med Invest in Skåne, som gör det möjlighet att förhoppningsvis utveckla sidan och verksamheten. Det finns även några större tankar i bakgrunden, som ska kristalliseras under 2017 helt – vi får se!
Andra initiativ
På engagemang som endast är styrelseposter har det hänt mycket förändringar under 2016
Young Entrepreneurs of Sweden
Jag blev invald i YEoS styrelse, vilket är kul, för det är den organisation som har betytt mest för mig i mitt liv, utan tvekan. Jag har i styrelsen tagit på mig att leda frågan om Alumni: hur ska vi hantera när det inte längre är “young” (vilket är 35 år enligt stadgarna), och hur utvecklar vi föreningen framåt genom att ta tillvara på kompetens, men ändå få nya att känna sig välkomna.
Var med YEoS och besteg Kebnekaise i somras
Malmostartups
Jag blev tillfrågat om att vara med i styrelsen för malmöstartups, vilket jag gärna känner att jag bidrar till. Dock har det rent krasst inte inneburit så mycket hittills – men Lovisa och Jeremie som är verksamhetsansvariga där har mitt fulla förtroende, så det gör inget att de bara gör, och inte frågar mig så mycket…
Nyföretagarcentrum Skåne Nordväst
Här har jag också blivit invald i styrelsen. Nog det mest “traditionella” styrelsearbete av alla jag är involverad i. Har tyvärr inte kunnat ge det så mycket tid som jag velat, men just nu är stiftelsen i en stor förändring, att anställa en ny verksamhetsledare, och den processen försöker jag bidra så mycket som möjligt till.
Skånska e-handelsnätverket
Detta nätverk, som består av över 600 medlemmar, har jag varit i aktiv nu sedan det startade 2013. Tyvärr har detta året blivit sämre än förväntat – jag tog på mig att leda det, men jag känner själv jag har inte levt upp till mina förväntningar. Vi har endast haft 3 träffar under hela 2016, när vi helst vill ha 3 träffar per termin. Det har varit några väldigt spännande inplanerade, men som av olika anledningar fick skjutas upp. Men tanken är att det bara var en dipp under 2016, och att vi i år kan fortsätta göra bra och kul evenemang för och hos skånes e-handlare!
Spark in the Dark
Engagemanget i detta event har varit något av det tuffaste jag gjort, främst pga förutsättningarna. Det var extremt intressant att “experimentera” med att skapa en ledarlös och deltagardriven organisation – att testa att göra det som börjat kallas för “teal” på riktigt. Och det var väldigt lärorikt. Jag är stolt över att det blev av, över alla problem som uppkom, och över all kärlek och värme som skapades. Bara att gå in på eventsidan på facebook och läsa alla kommenterar fyller mig med kärlek igen.
Nog det galnaste och mest kreativa som gjorts i Helsingborg, och lite stolt över att det kom så många deltagare från hela landet men även Danmark och internationellt, till något som jag har tagit initiativ för. Det är helt klart en ego-boost att tänka på det!
Varför gör jag detta?
Jag får ibland frågan om varför jag driver så många företag. Svaret är nog komplext, säkert komplexare än jag vill erkänna till och med. Men i grund och botten handlar det om en kombination av lite olika saker:
- Jag vill påverka min omgivning så mycket som möjligt i den riktning jag tror är bra. Så när jag får en möjlighet att göra det, har jag svårt att tacka nej (därav har många av mina senare projekt blivit mer och mer sociala projekt, där business möter en produkt som i sig är god eller ger glädje)
- Jag har lätt för att delegera. Men ska delegering lyckas måste andra få ta hela ansvaret, och då blir det bättre ju mindre jag är i verksamheten. Jag tror inte jag skulle vara lika bra på att delegera om jag bara hade en verksamhet – då skulle jag lägga mig i vad alla andra gör mycket mer, vilket jag inte tror är bättre.
Det ger mig en form av säkerhet. Skulle något bolag gå åt helvete, så fallerar inte mitt liv för det. Utan det finns alltid något att falla tillbaka till. Detta ger mig en psykisk / mental trygghet som jag tror är väldigt viktig för mig - Lärorikt. Förutom att det är väldigt kul att se så många branscher, så många sätt att göra saker på, så är det extremt lärorikt. Man kan ta tankesätt eller praxis från en bransch och inse att den funkar på andra med. Jag har lärt mig otroligt mycket, och jag lär mig garanterad massa nya saker, varje dag. Det är helt galet att vara i en sådan miljö.
- Jag älskar se personer utvecklas. Genom att ge personer jag tror på så mycket ansvar som möjligt, är det fantastiskt kul att följa dem på deras egna resa. Jag bollar gärna saker längst vägen med dem, men ofta är de hästlängder före mig mycket snabbare än jag tror. Jag blir på ibland rädd / djupt imponerad av flera nära mig, i hur de kan vara så duktiga och grymma. Det gör mig fantastiskt stolt att känna att jag ger dem möjligheten att bli ännu bättre, och friheten att utveckla sig själva.
Hur ser jag på att ha många företag långsiktigt?
Det vet jag egentligen inte än. Jag har hittills inte aktivt sålt eller lagt ner ett företag, däremot har verksamhetsgrenar eller projekt lags ner (så som barskolan i alperna som drevs i Service Supply Scandinavia en gång i tiden), eller att jag har blivit mycket mindre aktiv i dem (så som Rescued Fruits). Långsiktigt kommer det alltid vara en balans mellan hur många företag / projekt och hur bra de blir. Jag trodde länge jag skulle inte klara av mer, men för varje år som gott har min förmåga att hantera många olika saker blivit lite bättre också. Så det kanske fortsätter öka – även om jag i dagsläget skulle säga inga fler företag eller projekt, i så fall måste jag gå ur saker.