Det här inlägget är till för dig som stör sig på att du inte hittar det du vill, trots att du vet att det säkert finns där ute. Jag handlar nämligen om de två sätt att hitta information som jag provat den senaste tiden. Det är företaget convenient.info, och sociala nätsidan linkedin.com.
Vad rör det sig då om? Jo, vi tar det en i taget.
Convenient.info, som jag ironiskt nog fick reda på genom linkedin.com, visar sig vara ett företag som Emil Broman, en av mina grannar här på Ship, sitter och jobbar för. Företaget är även det som bröderna Härén driver.
Tjänsten är relativ enkel. Mot betalning på $9 i timmen letar deras research center på Sri Lanka igenom internet för dig. Jag pratade med Emil och fick prova tjänsten, så jag ställde den någorlunda svåra frågan “hur fraktar man en giraf”. Denna fråga fick jag själv ställd när jag var hemma hos Gustaf en eftermiddag, och tyckte den borde passa bra som testfråga.
Svaret hittar du här (om allt fungerar som det ska med tekniken)
Kostnad: $9 (60 kr) men egentligen gratis. Prova-på erbjudande så att säga.
Finns säkert fler liknande företag, men jag känner mig trygg med detta nu. Inte minst då Emil alltid kan nås, men enligt honom har de även vunnit upphandlingar med jättar som Ericsson. Så de borde ha relativ hög kvalite jämfört med andra sina konkurenter.
Den andra sättet är linkedin.com answers. Detta är egentligen en socialnätverkssida, i still med facebook fast med inriktning yrkesliv istället för socialt liv. Ur den synpunkten är sidan helt ok, men uppfyller få nya krav. Det vettigaste är att man ser vad ens gamla skolkamrater jobbar med nu, eller vad ens nya kamrater jobbade med innan. Sådant har man ju inte alltid koll på.
Men den intressanta biten med sidan är deras funktion att ställa en fråga. Detta gör man lätt och smidigt, och sedan väntar man bara på att folk ska svara på den. Att folk svarar på den händer, för man får en slags social belöning genom sidan om ens egna svar blir utsedd till det bästa svaret.
Jag ställde följande tre frågor:
(klicka på frågorna för att få se deras ‘description’, dvs mer specifika beskrivning)
Alla dessa tre frågor googlade jag i kanske en kvart innan, utan att hitta något svar.
Den första fick jag riktigt bra svar på, den andra ett svar som inte riktigt var det jag letade efter (har sedan dess ‘clarifyat’ frågan, men inte fått några nya svar ännu) och på den tredje inget svar alls än. Generellt är jag nöjd, och det kräver nog lite vana innan man lättare vet vilka frågor man kan få bra hjälp med och vilka som är svårare.
Jag misstänker jag kommer använda dessa metoder mer och mer. Visst, jag hade kunnat arbeta på att bli bättre på att leta reda på informationen själv istället, men när det är så enkelt att få andra att göra det, har jag bättre saker att lägga min tid på. Convient.info är ju också så billigt att det kan vara värt för ta reda på udda saker som väcker ens intresse. Som hur man fraktar en giraff.