Värdering av företag: hur värderas ett e-handelsföretag?

Jag får rätt ofta frågan om att värdera mindre företag, särskilt inom e-handel. Detta då jag varit med och köpt en del mindre verksamheter med det bolag som är nybryggt.nu, men även via E-commerce Park of Sweden varit rådgivare till andra företag som antingen köpt andra bolag eller själv sålts. Ofta är det bolag som omsätter några hundratusen upp till 10-tals miljoner kronor. I den storleken är det en process som kräver både förståelse för verksamheten och siffror, men även  psykologi och att förstå hur andra sidan tänker.

Då jag får frågan lite återkommande tänkte jag ge lite perspektiv, med speciellt e-handel i åtanke. Detta är saker jag rekommenderar att titta på eller förhandla kring.

Förutsättningar

Det första man behöver veta är att det, tyvärr, inte finns någon generell regel för vad ett bolag är värt. Det är ren marknadsekonomi, dvs bolaget är värt så mycket som den som säljer är beredd att gå med på, och den som köper är beredd att betala. Om dessa två värden inte möts, så blir det ingen affär.

Men, det finns lite sätt att tänka och reflektera kring företagets värde. Det är det som denna bloggpost handlar om.

Förstå Företagets Ekonomi

Det första steget i att värdera ett mindre företag är att få en klar bild av dess ekonomiska hälsa. Det inkluderar att analysera:

  • Omsättning och Vinst: Omsättningen ger en översikt över företagets storlek, medan vinsten visar dess lönsamhet. Framförallt vinst är intressant, men i mindre bolag kan det vara lite klurigt.
  • Vinst och marginal: En faktor som avgör mycket i mindre företag, är om ägaren/na själva har tagit ut lön eller inte. Om bolaget för vinst men ägarna inte tagit ut lön, så behöver man räkna på hur hade det sett ut om man tagit ut lön. Om bolaget gör vinst och ägare har en skälig lön, då är det mycket starkare.
  • Balansräkning: Inom e-handel men även andra företag kan det finnas mycket i lagervärde. Det är viktigt att få en bra bild över den, för det blir någonstans det minsta man hade velat ha betalt.

Marknadsposition och Tillväxtpotential

Värdering påverkas också starkt av företagets marknadsposition och framtida tillväxtpotential. Här är några faktorer att överväga:

  • Kundbas och Kundlojalitet: Ett företag med en stor och lojal kundbas har ett högre värde. Framförallt om det går att visa kunders återköpsfrekvens.
  • Konkurrens: Hur står sig företaget i förhållande till sina konkurrenter? En stark konkurrensposition kan öka företagets värde.
  • Kundanskaffning: hur får företaget kunder? Om det har en stark position inom SEO tex, kan det vara mer värdefullt. Eller om det finns en stark närvaro på sociala medier som driver försäljning. Men om kundanskaffning är främst via annonsering så kanske det inte är lika värdefullt, då det går att göra “själv” enklare än att bygga upp SEO eller sociala medier.

Värderingsmetoder

Det finns flera metoder för att värdera företag, och valet av metod kan bero på företagets specifika förutsättningar. Här är de vanligaste:

  • Multipelvärdering: En av de vanligaste metoderna är att använda multiplar av nyckeltal som omsättning eller EBITDA. Till exempel kan ett e-handelsföretag värderas till 1-3 gånger sin årliga omsättning eller 5-10 gånger sin EBITDA.
  • Substansvärdering: Denna är att man tar vad som finns på balansräkningen, inom e-handel ofta lagervärdet, och säger att det är bolagets värde. Detta är ofta en relativ låg värdering då, och används mest om bolaget inte gör vinst.
  • Komparativ analys: Jämför företaget med liknande företag som nyligen sålts eller är noterade på börsen. Detta kan ge en indikation på marknadens värdering av liknande företag. Dock svårt att dra exakta slutssatser, men bra för att få ett humm.

Men det är viktigt att komma ihåg: i grund och botten är det helt upp till säljare och köparen. Vad är ett bra pris. 0 kr kan vara ett bra pris om man bara vill bolaget ska fortsätta och det tex inte generarar nämnvärt med vinst. Man även 3x omsättningen kan vara ett bra pris, om det finns mycket potential som köparen kan förverkliga.

Specifika Utmaningar för E-handelsföretag

E-handelsföretag har vissa unika aspekter som kan påverka värderingen:

  • Logistik och Lagerhantering: Effektiv hantering av lager och logistik kan vara en konkurrensfördel, men också en kostnadsfaktor som måste beaktas. Har bolaget eget lager eller använder man TPL (tredjepartslogistik)? Och vad har köpande bolaget, passar det inte eller skapar det massa ny huvudvärk?
  • Digital Närvaro och Teknik: Investeringar i teknik och digital marknadsföring har ofta varit avgörande. Hur ser det ut, och är det något som är kompatibelt mellan köpare och säljare? Behöver man tex byta plattform kan det vara värdeminskande.
  • Varumärke och Immateriella Tillgångar: Ett starkt varumärke kan hjälpa, och ofta leder det till (eller är ett resultat av) bra SEO eller stark närvaro på sociala medier. Så det är ofta bra. Andra saker kan vara exklusiva distributionsavtal från visa leverantörer, som kan göra det attraktivare.

Om du ska köpa ett mindre företag

Det är några saker att tänka på om du ska köpa ett mindre företag. Även som säljare är dessa bra att ha i åtanke, då det är dessa som ger dig argument för att få bra betalt eller inte.

  • ROI (return on investment): Hur snabbt får du tillbaka pengarna? Om du köper ett bolag för 100.000 kr, när har dessa pengarna kommit tillbaka i form av vinst?
  • Bredda utbud / sortiment: Får du ett nytt utbud eller sortiment, som är relevant för dina befintliga kunder?
  • Bredda marknadskanaler: Får du nya markandskanaler som kompletterar dina befintliga? Tex om du får en verksamhet med stark SEO och du inte har så stark SEO själv. Då kan det finnas mycket värde i det.
  • Bredda kundbasen: E-postmarknadsföring är en viktig kanal för e-handel, så om du får tillgång till ett starkt nyhetsbrev, och bedömer du kan sälja fler produkter till det, så är det en viktig faktor.

Vad betyder allt detta?

Värdering av mindre företag, särskilt inom e-handel, är både lätt och svårt. Du som ska sälja behöver ställa dig först frågan: vilken summa hade du känt hade varit OK betalt för verksamheten? Och på samma sätt, om du ska köpa ett företag, behöver du fråga dig hur snabbt får du pengarna tillbaka.

Alla punkter här ovan är mer tips eller detaljer som du kan ha med dig, i att skapa dig själv en bild av vad som är OK värdering. Men sedan är det alltid en förhandling.

Viktigt för att få bra betalt

Det viktigaste för att få bra betalt är dock att ha flera parter att prata med. Det är ofta när olika företag lägger bud som det ger högst chans att få bra betalt för en verksamhet. Så prata alltid med flera aktörer om du vill sälja ditt bolag.

2 thoughts on “Värdering av företag: hur värderas ett e-handelsföretag?”

  1. Could timing be the most important factor. I think timing beats profit, growth and customer base.

    – 2017 eCommerce companies was worth a lot and all Investors lined up. This is the year the good exist was made

    – 2018 until middel of covid, eCommerce companies was worth almost nothing. Verdane and eEquity moved focus away from eCommerce and looked more at fintech and SaaS solutions.

    -Middle covid years. Covid made eCommerce explode and suddenly you could make great exists again. D2C became super hot. High margins was the thing.

    – Post covid. eCommerce is a commodity and eCom firms are basically worthless.

    – The future. Maybe we get some more rounds with higher valuations again.

    Just my 5cent

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *