Tre frågor jag ställer till entreprenörer

Då jag har en rätt framträdande roll genom Mindpark, E-handelsparken och oresundstartups, och rent allmänt som co-founder i en rad bolag, får jag rätt ofta personer som vill bolla idéer och affärskoncept med mig. Detta är överlag kul, och hinner jag gör jag det gärna. Jag har med tiden insett det finns tre frågor som är de viktigaste, kanske de enda, som är viktiga att ställa. Beroende på hur erfaren personen är, ställer man 1, 2 eller 3 frågor.

En person som inte har drivit bolag innan
Om en person som inte drivit bolag innan kommer med en idé, ställer jag ofta bara en fråga:
1) Hur kommer du få kunder?

En lite mer erfaren entreprenör
Personer som drivit något innan eller har kommit en bit längre, får följdfrågan:
2) När kommer du kunna anställa din första person? (dvs – hur skalar detta?)

En person som drivit och avslutat bolag tidigare
Personer som redan byggt något och vill ha input på en ny affärsidé, för en tredje följdfrågan (och har ofta redan tänkt igenom de första två)
3) Hur gör din idé världen bättre?

Kan man svara på frågorna 1 och 2 har man en hållbar affärsidé. Kan man svara på fråga 3 också så har man en hållbar affärsidé som gör världen bättre.

Anledningen till att man inte ställer alla tre alltid är att det är svårt att svara på alla, och jag vill inte avskräcka personer från att starta sin entreprenöriella resa. Men har man väl kommit en bra bit på den resan, tycker jag det är viktigt att man använder sin erfarenhet till att skapa ett större värde än bara bygga ett bolag (därav jag satsar på MotioMera nu – bolaget tjänar bara pengar om det gör människor lite mer aktiva, och lite friskare).

Bloggpostar om entreprenörskap: multitasking, transparens och delegering

Jag har under september skrivit några artiklar om entreprenörskap. Det är entreprenor.se som jag bloggade hos. Tänkte jag ger några korta tankar här, för de sammanfattar flera hörnstenar i entreprenörskap insåg jag.

Multitasking och många företag

I den första pratar jag om att hantera olika projekt / företag. Många frågar mig hur jag lyckas med att göra så många olika saker. Jag har själv blivit så van vid det, så jag tänker inte direkt på det, men jag skrev några insikter jag har dragit i en artikel. Vet inte om det är användbart för andra, men det funkar för mig i varje fall.

Hela artikeln finns här: Att hantera många bollar i luften.

Transparens, ärlighet och öppenhet

En annan handlade om transparens, något jag tycker är viktigt, då det gör att jag tvingas vara ärlig och kommunicera effektivt och korrekt. Jag pratar även om svårigheterna med att vara transparent, och att det ofta är andra som berörs av ens egna transparens, vilket kan skapa problem.

Hela artikeln finns här: Transparens – en inställning och prioritering

Delegera och misstag med det

Hur jag ser på delegering och lite tankar och erfarenheter kring det. Även några misstag som gjorts med tiden. Det är väldigt svårt att delegera tycker jag, även om man skulle kunna säga att jag tränar på det dagligen.

Läs hela artikeln här: Lärdomar om delegering och att lita på andra

Vad utgör en bra nog affärsidé

Denna går egentligen in på mycket djupare saker än bara vad som är en bra idé. Men den är viktig – för utan en tillräcklig bra idé är det svårt att bygga lönsamhet och hållbar affärsmodell. För många bolag startas utan att företagaren själv värdesätter sin tid – detta leder till att det tar kol på företagaren som person, vilket inte är hållbart. Därav är det viktigt att idéer är bra nog, och inte bara bra.

Läs artikeln här: Att avgöra om en idé är bra nog

Överlag drar de alla på erfarenheter från de senaste åren från de företag och projekt / organisationer jag är verksam i. Jag var nu nyss på work-away camp i Spanien (som rekommenderas varmt om man vill byta miljö och vara produktiv för en vecka). Jag höll där en mini-session om vad jag gör, och insåg att jag just nu har sju och ett halvt projekt igång: Contentor, Mindpark, Oresundstartups, MarmeladMakeriet, Student Network, CreativeLab, MotioMera / Service Supply Scandinavia samt ett nytt projekt, som ej är helt redo att bli officiellt ännu. Jag börjar inse att deras spridda natur och olika områden ger en fantastiskt bredd på erfarenheter och referensramar.

Jag har sedan tidigare fört anteckningar på när ‘polletten trillar ner’ inom management och andra insikter. En del av de ovan är sådana punkter, eller sammanslagningen av olika punkter. Jag ska se till att fortsätta anteckna, och dela med mig, av sådana. Både här och på andra ställen.

Praktikplatser för strategisk kommunikation

För att synliggöra lite olika praktikplatser passande för strategisk kommunikation som finns i Skåne, ställde jag en fråga på Facebook. Fick en rad svar, från både stora, små så väl som nystartade till prisbelönade bolag. Några av dem är bolag jag själv är involverad i, andra bara bolag som är nära mig, och vissa känner inte ens jag till. Här är en kort sammanställning på dem, alla med fokus på praktik för strategisk kommunikation:

Senast uppdaterad: okt 2017

Wellbefy – Helsingborg

Flera av mina egna företag är öppna för praktikplatser. Wellbefy är ett av dem, som är ett litet med ambitiöst bolag om att skapa hälsosammare arbetsplatser genom att fokus på medarbetarnas välmående. Spännande och med många utmaningar.

Du kan läsa mer om det här, på företagets praktiksida. Är ett litet men väldigt bra team, rekommenderas starkt för alla med någon som helst intresse i hälsa (och kommunikation så klart).

Konktakta Sandra där: sandra@wellbefy.se

mplusm – Helsingborg

mplusm grundades 2012 som ett alternativ till de traditionella pr-byråerna som finns i Öresundsregionen. De ville skapa en pr-byrå som är specialiserad på att dra nytta av det nya medielandskapet. Inte det gamla och traditionella. Byrån skapades därför utifrån framtiden och de möjligheter den digitala och sociala medievärlden ger. 

På byrån finns Manuel och Martin som arbetar heltid tid kommunikation och pr. De arbetar väldigt nära många av sina kunder, vilket betyder att teamen ofta blir större. Bland kunderna finns kommuner, regionförbund och privata företag runt om i Norden. 

mplusm driver en av Sveriges största podcasts inom marknadsföring, Pr på skånska

Du som är intresserad av praktik hos mplusm ska förstå medielogiken och kunna nyhetsvärdera i det nya medielandskapet, eller åtminstone ha ett stort intresse för det. I det innefattas även intresse för beteenden i sociala medier. 
Produktion, research och omvärldsbevakning, idégenerering, konceptutveckling och traditionellt pr-hantverk är saker du som praktikant kommer att arbeta med hos mplusm. 

Kontakta Manuel, partner: manuel.lemholt.berger@mplusm.se

Contentor – Helsingborg

Contentor är ett kommunikationsbolag som arbetar med online content främst för e-handel och SEO / online marketing. Bolaget är specialiserad på just content och gör uppdrag för många av de stora svenska och internationella nätbutikerna och webbyårerna.

Gör din praktik hos Contentor så kommer du arbeta nära det kärnteam som leder hela verksamheten. Du kommer arbeta med både praktiska aspekter av content marketing och texter för webben. Praktiktjänsten innebär också att arbeta med Contentor egna content marketing strategier, samt bolagets PR och synlighet inte bara i Sverige utan hela norra Europa.

Kontakta Rebecca, VD, på: rebecca@contentor.se

Contentor Marketing – Helsingborg


Contentor Marketing är ett systerbolag till Contentor, som arbetar med just content marketing – reklam och marknadsföring på webben. Ett bolag som sätter pris på bra kvalitét och att åstadkomma bra resultat.

Som praktikant kommer du vara involverad i den dagligen verksamheten, och kommer hjälpa till med skriva artiklar, pressmeddelanden, ta fram strategier för sociala medier och kommunikationsplaner.

För mer information, kontakta Sofia: sofia@contentor.se

Mindpark – Helsingborg

Mindpark är ett annorlunda co-working space och plats för evenemang, som är bland de främsta i Norden. Nyligen blev Mindpark utsedd som ett av de 11 mest spännande co-workingspaces i världen.

Som praktikant på Mindpark kommer du arbeta med att synliggöra MIndpark i ett internationellt sammanhang. Du kommer även arbeta med kommunikation kring evenemang och händelser som sker på bolag här. Praktiken innebär mycket PR, digital marknadsföring och copywriting. Det kommer även bestå i att hjälpa andra initiativ som är nära Mindpark, så som CreativeLab och inkubatorn THINK.

Kontakta Helene, platschef, på: helene@mindpark.se

E-commerce Park of Sweden – Helsingborg

E-commerce Park of Sweden, också känd som e-handelsparken, är Sveriges största samlingsplats för e-handel. Här sitter ett tiotal e-handelsbolag och tjänstebolag inom e-handel.

Som praktikant kan du antingen arbeta hos något av e-handelsbolagen, med deras marknadsföring och synlighet online, eller för e-handelsparken själv, som jobbar mycket med PR och presskontakter. Här hålls både event och information om hur man lyckas som e-handlare, så väl som att det finns en inkubatorverksamhet som hjälper nystartade e-handelsbolag att lyckas.

För mer information, kontakta Amelie, chef: amelie@ecommercepark.se

Animus home – Lund

Vi är ett kreativt team från LTH och EHL som driver start-up bolaget Animus Home. Under de två senaste åren har vi utvecklat konceptet för framtidens smarta hem. Nu planerar vi en första lansering av vår produkt på internationell marknad. Därför behöver vi dig som kan fortsätta driva vår kreativa marknadsföring samt vara vårt ansikte utåt! Du kommer främst att ta hand om sociala medier, men även en del blogg samt PR och mediabevakning.

Du kommer fritt ta fram PR- och marknadsföringsinsatser och vara med hela vägen från planering till lansering. Skaffa dig unika erfarenheter i en framtidsindustri tillsammans med oss! Skicka ett mail och beskriv varför just du passar in hos oss, eller kom förbi på en kopp kaffe.

För mer information, kontakta Fidan på fidan@animushome.com

Svenska alarm – Malmö

Svenska alarm är ett bolag som arbetar med säkerhetssystem och larm, främst för privatpersoner. Du kommer att arbeta direkt under VD och ha stora påverkningsmöjligheter.

Svenska Alarm har arbetat aktivt med kommunikation sedan start vilket utförts av VD med hjälp av konsulter. Tanken är att kommunikationsarbetet ska utföras av en dedikerad mångsidig anställd.

Du ska vara intresserad och ha erfarenhet (antingen på egen hand eller via arbetslivserfarenhet) av digital marknadsföring. Svenska Alarm arbetar aktivt med blogg, sociala medier, affiliateprogram, digital annonsering i form av banner, film, plats och text. Men följer även kommunikation och marknadsföringsplan där även mer traditionell PR och marknadsföring finns med.

Hos Svenska Alarm får du arbeta med copywriting och utförande av kampanjer (nyhetsbrev, blogg, annonser och inlägg). De arbetar endast med personer som de tror kan ha en framtid på bolaget.

Kontakta Christoffer, VD: christofer@svenskaalarm.se

Ustwo – Malmö

UsTwo är en prisbelönt byrå som ligger bland annat bakom iphone spelet Monument Valley – som vann Apple Design award för sin unika stil och design.

På Ustwo är de 65 personer, men i varje projekt är det mindre team. de jobbar med digitala produkter och strategi. Vad man kan göra under sin praktik är mycket upp till praktikanterna själva men de jobbar dagligen med visuell design, interaktionsdesign, motion, copywriting och strategi.

Kontakta Juliana, : joinus.mal@ustwo.com

#malmostartups – Malmö

MalmoStartups är en community som strävar efter att styrka Malmös startup community. Det är en grupp av väldigt dedikerade företagare bakom, som tillsammans bilder intressegruppen.

Som praktikant hos dem hjälper man till att lyfta fram intressanta startups i staden, att forma och hjälpa till med arrangemang samt att bygga en community.

Ta kontakt med dem via denna länk.

Oresund Startup News – Helsingborg / Lund / Malmö / Köpenhamn

En nyhetssida som fokuserar på att lyfta fram startups i Øresundsregionen – Köpenhamn, Malmö, Lund och Helsingborg. En ideel organisation, som gör det för kärlek till entreprenörskap och regionen. Kolla in nyhetssidan här.

Som praktikant är man med och tar fram förslag på nyheter och reportage, bevakar evenemang och gör intervjuer med företagsprofiler. Ett extremt effektivt sätt att bygga nätverk bland startups i regionen.

Ta kontakt med Maria för mer information: info@oresundstartups.com

Fler

Utöver det hörde även några av sig som inte är i Skåne / Öresundregionen, men som är trevliga hur som helst. Jag kan framförallt tipsa om Cruitway. Se deras annons här.

Saknas något bolag? Ge mig lite info, så fyller jag gärna på listan med fler!

Söndagstips: intressanta svenska podcasts om entreprenörskap.

Jag är egentligen jättedålig på att lyssna på podcasts, men det finns några som är riktigt intressanta, om man vill veta mer om entreprenörskap och att gå från nystartad till en riktig verksamhet. Följande rekommenderar jag starkt, speciellt till de som är nya i sin egna resa. Finns mycket insikter och lärdomar samlade här. Många är även i form av intervjuer, vilket jag alltid tycker skapar mycket intressanta samtal.

Ehandelspodden

Även om det är entreprenörer inom ehandel, är det väldigt intressanta berättelser och insyn i företagande generellt som kommer fram. Grymma Anton Johansson gör ett bra jobb att ställa bra frågor. Senaste avsnitt med Magnus Lundin är riktigt informativt:
Finns att hitta på ehandelspodden.se

SavvyJane / eDokumentären

En imponerande bra gjort podcast, som är mer en djupintervju. Sarah Wittbom och gänget är mycket bra på att inte bara ge inblick och kunskap, men även sätta en stämning. Fantastiskt!
(Fast kan vara jag är lite färgad, Dan Nilsson som är en god vän och även partner i Contentor är med i flera avsnitt. Men det är bara extra kul tycker jag!)
Finns att hitta på savvyjane.com

Entreprenörspodden

‘Oss entreprenörer emellan’ som den så fint heter. Är Sofia Franzén från Owegoo och Alexandra Bylund från Newshubby som gör den. Kul följa deras diskussioner och tankar kring sina olika bolag. Ger en inblick i vardagen hos dem.
Finns att hitta på iTunes.

The Nordic Web

Vill man ha lite mer ‘meta’ så kan man också lyssna på den podcasten jag själv medverkar i, The Nordic Web ihop med Neil Murray. Vi pratar inte så mycket direkt företagande dock, utan mer vad som sker inom nordiska startupvärlden. Så är inte lika intressant ur ett rent entreprenörskapsperspektiv. Men kul!
Finns att hitta på thenordicweb.com

Fotnot: slog mig just att både Sarahs SavvyJane så väl som Sofia och Alexandras och så klart The Nordic Web görs här nere i Skåne / Öresundsregionen. Kul!

Livet optimerar inte för lycka av sig själv

Något som tog mig lång tid att inse, var att evolutionen inte har något mål – evolutionen strävar inte efter att en perfekt varelse ska skapas, eller intelligens ens för den delen. Evolutionen är endast att den som är bäst lämpad för att överleva överlever längst. Evolutionen är ett slags miniminivå, vad krävs som minst för att överleva.

Detta kan verka lite udda, men en av effekterna är att vi människor inte är skapade för att vara lyckliga. Lycka är inget som evolutionen arbetar för. Det är inte så att den som är lyckligast har högst överlevnadschans. Det betyder att det som vi som individer eftersträvar, att leva ett lyckligt liv, är inget som kommer av sig själv. Våra hjärnor har inte utvecklas för att vi ska vara lyckliga, de har utvecklats för att leta mat, fortplanta sig, kunna samarbeta med andra och lösa problem. Allt saker som är kritiska för individens fortlevnad. Men att vara lycklig är inte kritisk, och därför inget som evolutionen eftersträvar direkt. Det är en bieffekt.

Problemet är att ‘leva lycklig’ är något vi i vår kultur föreställer oss att det finns, men egentligen är det en utopi. Det är därför vi som individer inte alltid är lyckliga, utan vi går igenom toppar och dalar. Vill man vara mer lycklig behöver behöver arbeta sig till det – förstå vad som gör en lycklig, och optimera (“hacka”) sitt liv. Ett lyckligt (någorlunda i varje fall) liv går helt klart att uppnå, men det kommer inte av sig själv.

Det finns många knep och sätt att göra här, och en enkel blogpost räcker inte för att täcka detta ämne – som till stor del är att utforska sina egna känslor är min erfarenhet. Jag kan dock varmt rekommendera boken ‘Don’t Sweat the Small Stuff’, en kort och lättläst bok, men som för mig betydde mycket hur jag tänker på saker även idag.

Vad gör Karsten Deppert just nu, samt tankar om felrekryteringar

Blev intervjuad av MittFöretag för ett tag sen, insåg det blev en rätt bra summering av allt jag gör nuförtiden. Även om jag tycker artikeln är rätt enkel och översiktlig, är det kanske just det som ger nytta för många insåg jag – den ger en relativ enkel bild av vad jag gör nuförtiden, år 2014.

Jag går även in på lite svårigheter jag har haft där. Inser att jag bara tar upp dem, inte pratar kring lösningar. Har fått följdfrågor om just det med felrekryteringar, och problem det har inneburit, samt tips på hur det går att undvika felrekryteringar. En kort reflektion kring det här nedan.

Att undvika felrekryteringar

Så klart är detta med rekrytering ett komplext ämne. I artikeln tar jag upp att jag har gjort två stycken större felrekryteringar, och av dem har jag lärt mig några saker:

  • Ta alltid referenser. I början var jag naiv och gick på min magkänsla för mycket.
  • Ställ referenserna konkreta frågor om negativa egenskaper: folk är överlag trevliga, så ställ frågor som “I vilka situationer var personen som svårast att arbeta med”, “På vilka sätt har personen gjort bort sig” eller “vilka är personens sämsta egenskaper”. Detta ger ofta en kompletterande bild till det intryck du själv har fått av personen.
  • Provanställning är viktigt. Min lärdom är att 4 månader provanställning är bäst – det krävs 3 månader för att ta reda på om personen funkar eller inte (och en månad tidsutrymme för beslut om fortsättning eller ej att fattas samt uppsägningstid). 6 månader är ofta för länge – funkar personen inte är det lätt att personen jobbar i 6 månader ändå, för att man inte riktigt vågar säga upp den, men då bara ökar bolagets kostnader samt även hindrar effektivt arbete att rekrytera någon ny.
  • Rätt kompetens för rätt arbetsuppgifter. Det är lätt att bländas av bra personligheter, men om jobbet inte kräver social förmåga (tex för en utvecklare eller ekonom), så är det fel att fatta beslut baserad på hur trevlig personen är, istället för att kolla den har rätt kunskap och rätt egenskaper. Tips här är att faktiskt lista egenskaper och kunskaper som bedöms som viktiga och sedan poängsätta varje kanditat och hålla fast vid att fatta beslut efter poängsättningen, trots att intuitionen kan säga emot (tips hämtat från Thinking Fast and Slow).

Detta ovan är så klart väldigt färgat av mina egna erfarenheter, så det finns säkert många andra saker också. Säg gärna till om du har andra tips!

Att tycka om kontraster

Är det något upplevelsen av Burning Man har lärt mig, både med själva festivalen och alla dess förberedelser, men framförallt allt runt omkring med communityn så som Facebook gruppen, är det att kontraster och starka motsättningar inte behöver vara dåliga. Utan att de tvärtom kan leda till väldigt intressanta saker.
Liknande inser jag när jag tänker på Young Entreprenuers of Sweden, och hur det nätverket utvecklat och sig under de år jag har varit medlem. Ett nätverk där många viljor möts och har ett intressant, men mycket bra, utbyte av varandra.

Kontraster tror jag är bra, för de lyfter fram hur komplext världen egentligen är, och gör det lättare för personer att påtala saker. Det är lättare att lyfta upp fler saker som kontrasterar status quo, ifall det redan finns tydliga konstraster.

Tankar om att uppmuntra kreativitet i en stad #shareable

Återuppväcker denna sida lite till liv igen, efter lite stilstånd. Har lite fler tankar att dela med mig av tror jag.

Joakim Jardenberg skrev ett intressant inlägg på Facebook, jag citetar här och klistrar in filmen han hänvisar till. Jag skrev ett långt inlägg på det, och tycker det är synd om det går förlorad i cyberspacen, så tänkte jag klistrar in det här också.

Joakims post:

Filmen som syftades på var från Shareable

Mina tankar på det hela, som blev en lång kommentar:
Det är svårt det där. Mindpark känns ju redan som ett ställe som de pratar om, och engagerar många. Men är svårt hur man gör det på balansen mellan stad och medborgare. En tanke jag har är fler initiative som Creativelab Hackerspace, som hade kunnat stöttas med enkla medel och åstadkomma mycket.

En tanke jag har fått är att en stad (eller annan organisation) kan skapa “pottar” med saker som vill uppmuntra. Löst reglerade, och där man kan få allt från 10 000 till kanske 250 000 eller så ur potten. Om man ska vara väldigt konkret så skulle en tanke vara tex en pott för det s.k. H+ området, som gör att gör man saker där kan man söka pengar från potten.

Varför är detta en vettig lösning tror jag? Jo, jag tror att de som vill skapa, de behöver inga heltidslöner eller trygghet. Kan de få en mindre summa som gör att de klarar sig under några månader, givet att de gör något de själva vill göra, så kommer de kunna skapa fantastiska saker.

Är du en person som vill ändra saker och ‘skapa’ något har då få val. Antingen blir du företagare, som jag. Eller så blir du kommunanställd, som Artur Moustafa, vilket dock inte är din största dröm (antar jag nu bara, inget illa menad Artur om det är det i din fall). Men tänk vad vi hade kunnat göra, eller personer som Peter Eriksson eller Dimitrij Aleshkov ifall man hade kunnat söka pengar enkelt för att göra alla konstiga saker man hade velat.

Allt hade inte varit bra, men det ha skapats saker som aldrig förr. Och en pott med en begränsad summa (säg 2 eller 4 Msek totalt) hade gjort att det inte kan skena iväg.

Men det är bara mina tankar. Jag har lyft dem med Palle Lundberg en gång, och fick då visheten om att HASP finns, vilket jag inte visste innan. Dock är HASP inte riktigt detta heller – för stora krav är den känsla jag har fått (200+ hotellnätter om jag har fattat det rätt vill man gärna se som effekt). Vilket inte är fel, men gör inte att en kreativ person kan skapa det där sommarcaféet i ‘folkets hamn’ som det hade räckt med 25-50′ för att finansiera för en sådan person, eller den där after-beach konserten 5 gånger under sommaren, som en budget på 50-80′ hade gjort under för.

Du kan klicka på Joakims inlägg ovan för att se hur diskussionen fortsatte.