En reflekterion över entreprenörskap

Senaste åren har mycket av mitt fokus legat på Mindpark (som expanderat mycket under tiden, nu senast i Mölndal!). För de som följt mig länge har detta varit lite ovanligt, då jag tidigare inte varit fokuserad på ett bolag, utan involverad i många olika.

Nu börjar det närma sig 5 år av att ha varit väldigt aktiv i Mindpark. Det är intressant att kolla tillbaka på gamla inlägg här, om hur det var innan dess. Tex min årsreflektion från 2018 eller 2016.

Men senaste året nu har jag gått tillbaka till att vara lite mer involverad i flera saker, även om fortsatt mest i Mindpark. Detta då Mindpark som organisation har vuxit, det är ett starkt och väldigt inspirerande team på plats nu. Och jag inte kan tillföra lika mycket värde som tidigare. Så jag har lagt lite tid senaste året på Contentor (med sina nya AI lösningar), E-commerce Park of Sweden med, samt kaffeverksamheten Nybryggt. Samt mitt hobbyprojekt oresundstartups har fått ökat uppmärksamhet från mig under detta året.

Men jag känner det behöver ske mer inom hållbarhet, där jag inte har ett dedikerat projekt just nu efter att Rscued sålts och Social Business Lab ligger vilande. Så det är även något jag undersöker – och kanske blir mer framöver. För behovet, speciellt inom klimat, är skriende och behövs.

Överlag är det intressant dock att hitta in i vad jag är bra på och vad jag är mindre bra på. Det är tydligt att skapa produkter och se saker som kan bli av har jag relativt lätt för, om jag jämför med andra. Och det blir ofta en roll jag tar i många verksamheter.

Ihop med det är jag även stark på marknadsföring och extern kommunikation. Detta är inte så konstigt, då att ta fram produkter och koncept kräver att de behöver förstås av omvärlden.

Även allt kring kapitalanskaffning och att ha finansieringsmodeller har jag jobbat med mycket senaste åren, och blivit rätt bra på. Både med investerare i tillväxtbolag till att göra crowdfunding med tex Cafe 1886 i Zoegas gamla lokaler.

Samtidigt har jag fått lära mig den hårda vägen att mitt ledarskap inte passar alla. Vissa fungerar den bra med, men för vissa är jag för hands-off och inte detaljinriktad nog.

Jag brukar säga att entreprenörskap är en konstant resa in i sig själv. Och det känns som det fortsätter så. Väldigt mycket handlar om att förstå sina egna styrkor och begränsningar. Vilket är mycket lättare sagt än gjort.

Värdering av företag: hur värderas ett e-handelsföretag?

Jag får rätt ofta frågan om att värdera mindre företag, särskilt inom e-handel. Detta då jag varit med och köpt en del mindre verksamheter med det bolag som är nybryggt.nu, men även via E-commerce Park of Sweden varit rådgivare till andra företag som antingen köpt andra bolag eller själv sålts. Ofta är det bolag som omsätter några hundratusen upp till 10-tals miljoner kronor. I den storleken är det en process som kräver både förståelse för verksamheten och siffror, men även  psykologi och att förstå hur andra sidan tänker.

Då jag får frågan lite återkommande tänkte jag ge lite perspektiv, med speciellt e-handel i åtanke. Detta är saker jag rekommenderar att titta på eller förhandla kring.

Förutsättningar

Det första man behöver veta är att det, tyvärr, inte finns någon generell regel för vad ett bolag är värt. Det är ren marknadsekonomi, dvs bolaget är värt så mycket som den som säljer är beredd att gå med på, och den som köper är beredd att betala. Om dessa två värden inte möts, så blir det ingen affär.

Men, det finns lite sätt att tänka och reflektera kring företagets värde. Det är det som denna bloggpost handlar om.

Förstå Företagets Ekonomi

Det första steget i att värdera ett mindre företag är att få en klar bild av dess ekonomiska hälsa. Det inkluderar att analysera:

  • Omsättning och Vinst: Omsättningen ger en översikt över företagets storlek, medan vinsten visar dess lönsamhet. Framförallt vinst är intressant, men i mindre bolag kan det vara lite klurigt.
  • Vinst och marginal: En faktor som avgör mycket i mindre företag, är om ägaren/na själva har tagit ut lön eller inte. Om bolaget för vinst men ägarna inte tagit ut lön, så behöver man räkna på hur hade det sett ut om man tagit ut lön. Om bolaget gör vinst och ägare har en skälig lön, då är det mycket starkare.
  • Balansräkning: Inom e-handel men även andra företag kan det finnas mycket i lagervärde. Det är viktigt att få en bra bild över den, för det blir någonstans det minsta man hade velat ha betalt.

Marknadsposition och Tillväxtpotential

Värdering påverkas också starkt av företagets marknadsposition och framtida tillväxtpotential. Här är några faktorer att överväga:

  • Kundbas och Kundlojalitet: Ett företag med en stor och lojal kundbas har ett högre värde. Framförallt om det går att visa kunders återköpsfrekvens.
  • Konkurrens: Hur står sig företaget i förhållande till sina konkurrenter? En stark konkurrensposition kan öka företagets värde.
  • Kundanskaffning: hur får företaget kunder? Om det har en stark position inom SEO tex, kan det vara mer värdefullt. Eller om det finns en stark närvaro på sociala medier som driver försäljning. Men om kundanskaffning är främst via annonsering så kanske det inte är lika värdefullt, då det går att göra “själv” enklare än att bygga upp SEO eller sociala medier.

Värderingsmetoder

Det finns flera metoder för att värdera företag, och valet av metod kan bero på företagets specifika förutsättningar. Här är de vanligaste:

  • Multipelvärdering: En av de vanligaste metoderna är att använda multiplar av nyckeltal som omsättning eller EBITDA. Till exempel kan ett e-handelsföretag värderas till 1-3 gånger sin årliga omsättning eller 5-10 gånger sin EBITDA.
  • Substansvärdering: Denna är att man tar vad som finns på balansräkningen, inom e-handel ofta lagervärdet, och säger att det är bolagets värde. Detta är ofta en relativ låg värdering då, och används mest om bolaget inte gör vinst.
  • Komparativ analys: Jämför företaget med liknande företag som nyligen sålts eller är noterade på börsen. Detta kan ge en indikation på marknadens värdering av liknande företag. Dock svårt att dra exakta slutssatser, men bra för att få ett humm.

Men det är viktigt att komma ihåg: i grund och botten är det helt upp till säljare och köparen. Vad är ett bra pris. 0 kr kan vara ett bra pris om man bara vill bolaget ska fortsätta och det tex inte generarar nämnvärt med vinst. Man även 3x omsättningen kan vara ett bra pris, om det finns mycket potential som köparen kan förverkliga.

Specifika Utmaningar för E-handelsföretag

E-handelsföretag har vissa unika aspekter som kan påverka värderingen:

  • Logistik och Lagerhantering: Effektiv hantering av lager och logistik kan vara en konkurrensfördel, men också en kostnadsfaktor som måste beaktas. Har bolaget eget lager eller använder man TPL (tredjepartslogistik)? Och vad har köpande bolaget, passar det inte eller skapar det massa ny huvudvärk?
  • Digital Närvaro och Teknik: Investeringar i teknik och digital marknadsföring har ofta varit avgörande. Hur ser det ut, och är det något som är kompatibelt mellan köpare och säljare? Behöver man tex byta plattform kan det vara värdeminskande.
  • Varumärke och Immateriella Tillgångar: Ett starkt varumärke kan hjälpa, och ofta leder det till (eller är ett resultat av) bra SEO eller stark närvaro på sociala medier. Så det är ofta bra. Andra saker kan vara exklusiva distributionsavtal från visa leverantörer, som kan göra det attraktivare.

Om du ska köpa ett mindre företag

Det är några saker att tänka på om du ska köpa ett mindre företag. Även som säljare är dessa bra att ha i åtanke, då det är dessa som ger dig argument för att få bra betalt eller inte.

  • ROI (return on investment): Hur snabbt får du tillbaka pengarna? Om du köper ett bolag för 100.000 kr, när har dessa pengarna kommit tillbaka i form av vinst?
  • Bredda utbud / sortiment: Får du ett nytt utbud eller sortiment, som är relevant för dina befintliga kunder?
  • Bredda marknadskanaler: Får du nya markandskanaler som kompletterar dina befintliga? Tex om du får en verksamhet med stark SEO och du inte har så stark SEO själv. Då kan det finnas mycket värde i det.
  • Bredda kundbasen: E-postmarknadsföring är en viktig kanal för e-handel, så om du får tillgång till ett starkt nyhetsbrev, och bedömer du kan sälja fler produkter till det, så är det en viktig faktor.

Vad betyder allt detta?

Värdering av mindre företag, särskilt inom e-handel, är både lätt och svårt. Du som ska sälja behöver ställa dig först frågan: vilken summa hade du känt hade varit OK betalt för verksamheten? Och på samma sätt, om du ska köpa ett företag, behöver du fråga dig hur snabbt får du pengarna tillbaka.

Alla punkter här ovan är mer tips eller detaljer som du kan ha med dig, i att skapa dig själv en bild av vad som är OK värdering. Men sedan är det alltid en förhandling.

Viktigt för att få bra betalt

Det viktigaste för att få bra betalt är dock att ha flera parter att prata med. Det är ofta när olika företag lägger bud som det ger högst chans att få bra betalt för en verksamhet. Så prata alltid med flera aktörer om du vill sälja ditt bolag.

Helsingborg: tips på aktiviteter regniga dagar

Att bo i Helsingborg är fantastiskt. Staden är härlig, och det finns oväntat mycket att göra för en stad i denna storlek. Men som på många platser, om det är dåligt väder så är det svårare att hitta bra saker.

Då jag får många besökare så får jag ibland frågan: Vad ska man göra i Helsingborg om det är dåligt väder? Vad är bra inomhusaktiviteter att göra i Helsingborg?

Så jag har tipsat många, och tänkte jag delar med mig av denna lista online här, så att fler kan hitta den.

När regnet faller över Helsingborg, finns det ingen anledning att stanna inne och bli uttråkad. Staden erbjuder en mängd inomhusaktiviteter som passar alla smaker och intressen.

Klassiska platser i Helsingborg

  • Kärnan – Denna medeltida försvarstorn erbjuder en resa tillbaka i tiden, och här finns olika information på de olika våningarna från platsen betydelse genom åren.
  • Dunkers Kulturhus – Ett centrum för konst och kultur med utställningar och happenings året runt.

Mysiga och speciella Caféer

Helsingborg har många trevliga fik. Dessa är perfekta att besöka vid regniga dagar.

  • Zoegas Café 1886 – Upplev äkta Helsingborgskultur på detta café, Helsingborgarnas vardagsrum med historia från 1886. Detta är platsen där Zoégas växte fram, och här finns unika kaffeblandningar som endast finns att köpa där! (Jag är så klart lite partiskt, då jag är med och äger det, men ändå, det är en plats väl värt att besöka.)
  • Bruket Kaffebar – Ett café med charm och fokus på hållbarhet och lokalproducerat.
  • Ebbas Fik – Retroinspirerat fik med en härlig mix av 50-talskänsla och goda bakverk. En upplevelse!
  • Margit Café – Ett hemtrevligt café med en varm och inbjudande miljö.
  • Fahlmans – Ett klassiskt konditori som har varit en favorit bland lokalbor sedan 1914.

Små museum i Helsingborg

Det finns flertalet mindre museum i Helsingborg som kan besökas:

  • Idrottsmuseet – Utforska Helsingborgs sporthistoria.
  • Medicinhistoriska museet – En unik inblick i sjukvårdens historia.
  • Grafiska Museet – Lär dig om tryckkonstens utveckling.
  • Helsingborgs Brandkårsmuseum – Upptäck brandkårens historia och arbete.

Inomhus Foodcourts och mattorg

Det finns lite platser med olika matalternativ, som är väl värda att besöka:

  • Vagnhall 15 – En livlig plats med flera matalternativ under samma tak i den gamla brandstationen.
  • DM, Do More – Ett modernt koncept med fokus på svensk och internationell mat, lokalproducerad.

Små konsthallar och ateljer i Helsingborg

Det finns en rad fristående kulturscener som kan besökas. De är inte så stora, så du kan göra utmaningen att besöka alla (de är inom gångavstånd från varandra, men ta med ett vindtåligt paraply)

  • Kulturhotellet – En dynamisk plats för konst och kultur.
  • Galleri Flesser – Utforska verk från lokala och nationella konstnärer.
  • Bellamonti art – En intim konsthall med varierande utställningar.
  • Karantänen – En plats för konst precis vid havet.

Tura med färjan till Helsingör

Ett tidlöst nöje i Helsingborg är att ta färjan över till Helsingör. Detta i sig är en aktivitet som är kul att göra, och som går bra att göra om det regnar (dock vid storm lite mer utmanande, men det går)
Om du vill hoppa av i Helsingør, så kan du där besöka en rad olika saker: Väl där kan du besöka:

  • Sjöfartsmuseet – Lär dig om sjöfartens historia och betydelse.
  • Matværftet – Njut av mat från världens alla hörn i gamla varvshallarna.
  • Kronborgs Slott – Utforska detta ikoniska slott, mest känt för att Hamlet utspelar sig där. Men även ett kulturarv från UNESCO för sin historiska betydelse och bevarandegrad.
  • Louisiana Museum of Modern Art – Ett av Skandinaviens ledande konstmuseer.

Kurser och provningar

För den som vill verkligen hitta på något, kan man kolla om det finns plats på någon av följande kurser eller provningar:

  • Kaffeprovning på Zoegas Café – Lär dig allt om kaffe och historia kring kaffe.
  • Lakritsprovning med Ramlösa Lakritsfabrik – För lakritsälskare eller personer som är nyfikna på lakrits
  • Pralinprovning på Chocolatte – Här finns de bästa pralinerna, så ta chansen att gå på en provning av choklad och praliner.
  • Keramikkurs med Claytivity – Prova på att skapa egna keramikverk.
  • Surdegskurs på Bruket Kaffebar – Lär dig baka med surdeg.

Brunchställen

Är det sommarregn så är det härligt att äta en lång lunch. Här är några favoriter jag rekommenderar (utöver caféerna ovan, de har alla bra alternativ också)

  • Madame Mustasch – Gammal miljö, stort utbud på brunchen.
  • Brunchoteket – En populär brunchdestination.
  • Café Viva – Ett café vid Mariakyrkan med en härlig brunchtallrik.

Restauranger och Barer

Helsingborg har för många restauranger och barer som är bra för att lista dem. Du kan nästan inte gå fel med vad du än väljer. Men personliga favoriter att äta på vid regniga dagar är:

  • Chay – som folk vallfärdar till för deras fantastiska mat.
  • Fria Bad & Bar – regniga dagar kan mot slutet av dagen leda till de mest magiska solnedgångarna om det slutar regna. Då ska man äta här.
  • South Indian – äkta Chettinansk mat, med många oväntade smaker.

Aktiviteter för Barn

Om du är i  Helsingborg med barn och letar efter inomhus aktiveter, så finns det en rad:

  • Tropikariet – Ett spännande plats med exotiska djur som fascinerar barnen.
  • FZD – Inomhusaktiviteter med e-sport och vanliga sporter. Här kan man spela dataspel mot varandra, titta på e-sport eller spela basket eller andra aktivieter.
  • Tryckeriet – En plats med massa olika händelser för barn och ungdomar.
  • Jutan – Här samlas boule, skate och parkour under ett och samma tak.
  • Leos Lekland – Ett populär destination för barn med massor av lek och äventyr.

Hoppas denna lista på inomhusaktiviteter i Helsingborg kan inspirera. Har du tips på fler, lämna en kommentar!

Klimatrådgivaren förbättrat

En sida som jag arbetat med under senaste året är sidan som hetter klimatrådgivaren.se. Tanken är enkel: att samla olika initiativ på en sida, och göra det lätt att hitta klimatsmarta val. Började listan i Helsingborg, men är öppen att lägga till platser runt om i Sverige.

Tanken är främst att tipsa om lokala initiativ, så som restauranger med klimatsmarta alternativ, eller ställen där det går att reparera kläder eller andra produkter. Men även att tipsa om digitala tjänster för delningsekonomi, eller andra initiativ eller saker som är bra för den som vill hitta klimatsmarta lösningar.

På sidan finns nu även en bloggpost som sammanfattar olika delningstjänster och appar för att leva klimatsmartare. Spana in den:
Tips på appar för att dela på saker.

Contentor och AI under 2023

Contentor har senaste året verkligen haft en intressant tid, när AI kommit på allas läppar. Bolaget har arbetat med AI och det som kallas för MT (machine translation) på olika sätt rätt länge, och laborerat mycket (ett tag funderade vi på att bygga en egen AI, men är väldigt glad vi inte gick den vägen nu när det slagit igenom).

Men senaste året har det verkligen exploderat, både i utbud av smarta lösningar, men framförallt ur kunders medvetenhet.

Teamet på Contentor har sammanfattat året, och går in på lite vad man gjort. Du kan läsa mer här:

https://contentor.se/blogg/contentor-2023-en-resa-av-fornyelse-tillvaxt-och-innovation/

Nybryggt lanserar med ny plattform

Teamet på nybryggt.nu, webbutiken som säljer kaffebönor på nätet, har lanserat ny hemsida – och gått över från Wikinggruppen, vilket var plattformen som sidan varit på sedan start, när jag en gång i tiden tog över den, till Quickbutik nu.

Tanken med övergången är att göra det smidigare rent operativt i dagliga verksamheten, där Quickbutik gjort smarta och bra lösningar, men även att lättare hänga med i utvecklingen av nya lösningar, vilket Quickbutik fokuserar väldigt mycket på.

Men tanken är även att underlätta att driva flera varumärken från samma back-end. Redan idag har den verksamheten 8 olika varumärken, som ligger på lite olika platser. Så att samla dessa är en del av strategin, som nu startar.

Men just nu fokus på att övergången sker så smidig och smärtfri som möjligt. Att byta plattform är alltid en utmaning för en e-handel. Så nu all fokus på att kunder fortsättningsvis även lätt kan köpa bryggkaffe (inkl Zoegas så klart), kaffekapslar och även tillbehör så som kaffeburkar på ett enkelt och bra sätt på nätet.

Bra jobbat teamet med att lansera nya sidan!

Tankar om innovation och startups i Helsingborg och regionen

Detta är från ett gästinlägg som ursprungligen poblicerades på Helsingborg Innovation. Men jag tänkte intressanta tankar och perspektiv på hur jag ser på startups, innovation och denna region.

“Jag har i över 15 år varit med och skapat innovativa miljöer och sammanhang”

För mig är nya idéer det mest centrala i att skapa förändring. Hur kan vi lösa problem på nya sätt? Och vilka problem är relevanta att lösa?

Jag har genom de företag jag varit med och startat upp sett många idéer, och vet att det är skillnad på bra och dåliga idéer, och på idéer i startups och i stora bolag. Denna vecka tänkte jag prata lite om det! 

Startups – vad är en startup egentligen?

Det är ofta prat om startups. Men vad är en startup egentligen? Det finns ingen direkt definition, utan vad som räknas som startup skiljer sig från person till person. Jag brukar tänka att ett startup är ett tillväxtbolag, som vill växa mycket, och som inte är börsnoterad eller för gammalt. Men med en sådan definition kan ett startup vara en person, eller ett företag med 1000 anställda om det är vuxit kraftigt. Tillväxt är det mest centrala – man vill nå så många människor som möjligt med sin produkt / idé / tjänst.

Det tar ofta tid att bygga ett startup. Ofta börjar det innan det ens är ett bolag – att det börjar som en idé eller enklare produkt, som utvecklas under kanske några år, innan man själv är i rätt läge eller hittar rätt andra personer att starta företaget med. 

Startup, idéer och innovationer – hur hänger det ihop?

“För stora organisationer kan startup vara den billigaste FoU”

En trend som kommit mycket senaste 10 åren är att startup står för mycket av den FoU (forskning och utveckling) som sker på i stora organisationer – både offentligen och i stora företag. 

Dettta då stora organisation är bra på förbättringar. Startups är bättre på att se saker på helt andra sätt.

Så många stora organisationer har insett, att ska de ha helt banbrytande idéer så är det bättre att börja samarbeta eller investera i startups, som kan komma på och förverkliga dessa.

Men det är därför inte alltid lätt. Precis som all forskning och utveckling finns det stora osäkerheter och de flesta sakerna leder inte till framgång – men kanske till insikter.

För just det att startup ser på saker helt annorlunda, och ser nya lösningar, är ofta det som gör det svårt. För det är många lösningar som vid första anblick låter smart, men som när man lär sig mer visar sig att de inte funkar. Men ibland har startups rätt, och det visar sig den där helt annorlunda lösningen funkar visst – och då kan den nya lösningen vara mycket effektivare än det etablerade sättet.

Utmaningen är att så tidigt som möjligt förstå hur man kan se om något fungerar eller inte. De bästa startups hittar det snabbt.

Att lyckas med startup

“Jag har sett många startups som gjort allt rätt, men ändå misslyckats, och startups som jag inte trott på, som lyckats jättebra”.

Jag har genom åren i startup och innovationsmiljöer insett att det inte går att avgöra i förväg om en idé kommer lyckas och bli bra eller inte. Det har gjort mig ödmjuk, och även de idéer jag kan uppleva som helt galna, ska jag inte döma ut – för det kan vara de faktiskt fungerar.

Hur kan man då lyckas med en idé?

Man har gjort undersökningar på vilka startups som lyckas bäst. Om det finns ”recept” för att lyckas. Det visar sig att många saker är viktiga. Men en av de viktigaste var: att ha tur. Vilket kan vara lite demotiverande, men är viktigt att förstå. Tur visade sig vara viktig, då framförallt tajming, att göra rätt saker i rätt tid, och att vara på rätt plats vid rätt tillfälle, kan vara helt avgörande. Problemet är att tajming är extremt svårt att pricka in, utan man vet först efteråt om man hade rätt tajming eller inte.

Därför är bland de viktigaste sakerna att inse, att man kanske tajmade fel, och det är dags att lämna sin idé och gå vidare till en annan – det finns alltid andra saker att lösa, och andra saker som gör världen bättre. Men det är väldigt svårt beslut att fatta i ett bolag, även om det ibland är det bästa.

Men även om det är jobbigt för ett enskild startup att tur är en viktig faktor, så gör det att vikten av ett bra startup community är ännu viktigare. För ju fler startups som försöker lösa problem, desto större sannolikhet att flera har tur och lyckas. Det är just därför jag engagerar mig i communitys, och bland var med och drog igång @skanestartups – för kan vi göra så det blir lite bättre förutsättningar för många bolag, så kommer de ge stor efffekt samhällsmässigt.

Kul startups i Helsingborg

“Det finns oväntat många intressanta bolag som startats i Helsingborg senaste åren”

Finns många roliga startups som har startats i Helsingborg, ofta på platser så som Mindpark, Hetch och E-commerce Park. Några exempel här, på bolag jag själv följt, ibland varit med i, men framförallt med team som imponerat på mig och som skapar bra saker:

Wellbefy, som arbetar med att göra personalhälsa digital. Ett bolag som är sprunget ur Health Management vid Lund Universitet, och varit en del av båda Mindpark och Hetch.

Quickbutik, ett bolag som vill göra det så enkelt som möjligt att sälja saker online. De har blivit sveriges snabbast växande ehandelsplattform, och startade som en del av inkubatorn på E-commerce Park.

Bintel, som arbetar med att göra hantering av soptunnor och soprum mycket smartare. ett bolag som nu är stora nationella, men som vars början var på ett hackathon på Mindpark

Hbgdesignlab, som också är inom e-handel men även utvecklar många olika andra lösningar, så kallade mikrotjänster, på ett innovativt sätt, där de snabbt kan testa marknaden för saker.

Det finns många fler, och detta är bara några olika bolag. Generellt är det för startups superviktigt att det finns kreativa och tillåtande miljöer, där man kan bolla idéer och träffa likasinnade människor, men som har andra erfarenheter. Jag är själv involverad i flera sådana här sammanhang, som Mindpark, E-commerce Park och VentureLab.

Vi lever i en unik region

“Vi är inte tillräckligt stolta över vår region”

När man tittar på det, inser man snabbt att Helsingborg med den omkringliggande Öresundsregionen är en av världens bästa platser när det kommer till startups och innovationer. Sverige och Norden ligger i topp i många rankingar, men även om man bara kollar på vad som görs här. Vi bor i en del i världen ditt folk vill flytta, många talangfulla människor samlas, och med topp universitet. Här ligger man i framkant med både ny forskning inom material, men även sociala program, innovation lösningar och tjänster. Och vi är en region där det är fantastiskt att leva – även om det så klart kan bli ännu bättre. 

Framförallt att det är så mycket kompetens som samlas här, gör att bolag och organisationer kan dra nytta av smartaste tankarna och hjärnorna, och vara med och skapa framtidens standarder. Det är helt klart en fantastisk plats att vara verksam i startup och innovations ekosystemet i! 

 

Mindpark har öppnat i Göteborg

Är jättestolt över att Mindpark har slagit upp dörrarna till coworking spacet i Göteborg! Detta är första platsen i denna härliga stad, som ligger vid Järntorget, precis vid älven och med utsikt över mot Lindholmen och Karlatornet som just nu håller på att byggas.

Det kommer bli en magisk plats, helt klart. Karolina som inreder våra platser har gjort ett riktigt bra jobb, och samarbetet med leverantörer gör att det helt klart kommer bli en plats som känns härlig.

Men det viktigaste på alla Mindparks är människorna. Och nu börjar alla flytta in, och även mötesrummen i Göteborg att användas – så det börjar bli liv och härlig energi på platsen!

Nu ser jag fram emot att fler coworkers ska komma till platsen, och att det blir många event och andra arrangemang där kunskaps delas – precis som vi vill ha det!

Årskrönika 2022

Jag har som ambition att skriva årligen en sammanfattning om saker jag är involverad eller bidrar till, eller har varit involverad i tidigare, och att försöka ge en transparent inblick i saker, då jag tycker transparens är viktigt. Har varit uppehåll nu i två år, då jag endast gjort kortare uppdateringar. Men i år är det dags igen.

Så, hur har det varit runt mig 2022? Här är lite info, uppdelad kring olika verksamheter och privat.

Verksamheter jag aktivt arbetar i:

Mindpark Group

Mindpark

Ett år som började väldigt utmanande för verksamheten. För mindpark har coworking delen varit stabil under hela Covid (till och med växt en del på flera av orterna). Men mindpark är ju mer än bara coworking, utan även möteslokaler, evenemang, och mat / café. Och de delarna dog helt under covid.

Första två vågorna av Covid under 2020 och 2021 gick att hantera för verksamheten, för det fanns permitteringsmöjligheter och hyresrabatter att förhandla sig till från fastighetsägarna. Men tredje vågen som var som intensivast under början av 2022 så fanns de stöd inte kvar. Enda som var kvar då var omställningsstödet. Och det kunde man bara få om man hade tappat minst 30% av omsättningen, och mot referensåret 2019. Då flera av våra platser inte fanns 2019 gick inte det, och de platser som fanns, de hade tapp på 20-30%, dvs någon månad kunde vi söka, men de flesta inte. Så detta verksamhetsåret var finansiellt inte roligt för Mindpark. 

Men däremot har året varit väldigt kul med Mindpark. Så fort pandemin släppte började platserna fyllas med liv och rörelse igen på riktigt, vilket varit så härligt. Det är verkligen platser gjorde för att människor ska vara där och trivas! 

Under året har Mindpark även expanderat, vi byggde ut i Lund och öppnade en ny våning i Slagthuset i Malmö. Vi hade även invigning av Fabriken1891 – den plats där Mindpark i Helsingborg är beläget, och som är ett av norden största hus för innovation och kunskap. Det ska bli väldigt spännande att se utvecklingen av Fabriken, och hur det kommer vara om några år.

Organisationen har också genomgått förändringar, bland annat har Sanna axlat VD rollen helt (vi hade en mer delad VD roll tidigare år), och Helene har blivit COO, utöver att flera nya anställts och vi kunnat satsa mer på saker så som marknad. Väldigt kul! Min roll var under 2022 första året då jag hade ansvar för att utveckla några av affärsområdena. Detta innebar att göra fler på evenemang och träffar där personer kan dela med sig av kunskap och lära sig saker – både som Mindpark själva och för andra bolag. Vi gjorde därigenom ett spännande upplägg med Stratiteq, och även event som Grow Invest

2023 nu blir väldigt spännande, då första Mindpark öppnar i Göteborg. Och det blir två platser i Göteborg redan nu 2023! På det sättet växer även Mindpark familjen, och ännu fler coworkers och härliga människor kommer ingå i communityt. 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Mindpark (@mindpark_workspace)

E-commerce Park

E-commerce Park är en del av Mindpark Group, men sticker ut, och gör väldigt många egna saker. På våra Mindparks vill vi ha så blandade bolag som möjligt, och satsar på en hög diversitet – både vad gäller branscher, storlek på bolag (allt från frilansare till globala företag) och även ideela sektorn och offentlig sektor. Mindpark handlar om att vara gränsöverskridande – i linje med mål 17 av de globala målen.

E-commerce Park är mer nischad, som man kan höra på namnet. Här vill vi samla främst e-handel och e-handelsrelaterade bolag, samt göra insatser för att hjälpa dessa. I praktiken blir det mycket fokus på digital marknadsföring på olika sätt.

Det som skiljer E-commerce Park från Mindpark är framförallt att här görs flera riktade utbildningar och att det är en mötesplats för just e-handel. Målgruppen för E-commerce Park är främst två typen av bolag: mindre e-handlare som vill växa, och större etablerade bolag som vill bli bättre på e-handel och digitala kundresor. 

Under året som varit har vi kört vårt inkubatorprogram i vanlig ordning. Alltid kul med nya bolag och se dem växa. Flera kul bolag som kom med, bland annat thecrib, livinswedenfitwyze – och inte minst skickafika (även om i paus nu), som gjorde att Zoégas café nedan blev en möjlighet.

Men utöver det är det väldigt kul att följa hur det går för alla bolag som varit i inkubatorn under åren. Det är verkligen tillväxt som sker, och den totala omsättningen för alla inkubatorbolagen var 2021 (senaste året det finns officiella siffror för alla) uppe i över 360 miljoner kronor! Känns väldigt galet att vi har varit en del i att skapa så många bolag och så pass växande verksamheter. 

Under året blev även Cornelia mamma, och .jag kommer nu under våren ta över utbildningarna och ansvaret för inkubatorn, vilket jag ser fram emot. Det är väldigt roligt att lära andra saker de har nytta av tycker jag.

Utöver det har verksamheten utvecklats under året, bland annat expanderad med en härlig ny del, Lilla Tryckeriet, som blivit väldigt fint. 

Omsättningsmässigt är det dock svagare för verksamheten. Tyvärr får e-commerce Park inte riktigt någon fördel av att det går bra för alla bolagen, utan är känslig för att bolag flyttar ut när det går bra för dem, och att inflödet av nya bolag är ojämnt. Men vi är i god mod inför 2023, med härliga lokaler och härliga personer!

VentureLab 

Utöver att arbeta inom Mindpark Group, så är jag även anställd av Lunds Universitet, där jag arbetar deltid på LU Innovation, som ansvarig för VentureLab i Helsingborg. VentureLab handlar om att stödja entreprenörskap vid Lunds Universitet. Här jobbar jag en dag i veckan, med detta ämne som jag tycker är viktigt – att få fler studenter att skapa sig sin egna och andras framtid. Under 2022 blev det mycket en omstart för denna verksamhet, som under pandemin varit mer digital. Det blev flera väldigt roliga evenemang under 2022, och jag har haft tre härliga studenter: Hazni, Emma och Lena som hjälpt till och skapat givande och inspirerande tillställningar. 

Under 2022 gjorde vi totalt 24 olika aktiviteter, varav 10 enskilda evenemang, med massa spännande gäster. Totalt nådde vi nästan 900 studenter under året och hade flertalet affärsrådgiviningar för studenter som antingen vill eller redan har startat upp. Då jag själv blev inspirerad till entreprenörskap i slutet av min studieperiod är detta något jag tycker är extra viktigt.

Fokus för 2023 blir att testa nytt upplägg för att få fler studenter till att dra igång verksamheter. Just i Helsingborg finns det en fantastiskt grund, speciellt med tanke på e-handel, där det finns flera nytänkande utbildningar såsom Service Management, Supply Chain Management och Strategisk Kommunikation som alla ger studenter väldigt bra förutsättningar för att starta en e-handel. Så vi ska testa nya sätt att få fler att bli medvetna om möjligheterna som finns.

Bolag jag är delägare i och aktiv på något sätt:

Contentor 

Contentor är, utöver Mindpark, det bolag jag har varit involverad i längst. Men här är jag sedan flera år inte längre operativ, utan sitter i styrelsen och är en av delägarna ihop med Dan och Rabie. 

Contentor jobbar med översättning och texter, främst för e-handlare och ur SEO synpunkt. Här har det hänt mycket, speciellt under senaste tiden. Under året har Contentor utforskat hur AI kan komma in i översättningen. Väldigt spännande saker som håller på att hända där!

Historiskt sett har det gått väldigt bra för Contentor. Senaste åren har varit en stark tillväxtfas. Men under 2022 har trenden vänt, vilket är en återspegling av att tillväxt inom e-handel inte är lika starkt 2022 som det varit under pandemin. Detta då företag inte satsar lika mycket, och tex inte lanserar i nya marknader på det sätt man gjort senaste åren. Man fokuserar på befintliga marknader istället för att växa. 

Så på många sätt går Contentor in i 2023 med nya utmaningar och nya möjligheter. Ska bli väldigt spännande år för denna verksamhet! 

Nybryggt (Service Supply Scandinavia)

Nybryggt är en e-handel som säljer kaffe och kaffetillbehör på nätet. Det är kul att följa de snabba trenderna som du får i en mindre e-handel. Hur mycket en topplacering i Google kan göra för dagsresultatet. Även kul att följa omsättning över tid, och att se tex hur små tweakar kan göra stor skillnad. Min roll här är som styrelseledamot och bollplank till Roosa, som driver verksamheten.

Nybryggt var ett mindre sidoprojekt, men tog fart för några år sedan, och vinsterna gjorde det möjligt att satsa. Så för snart två år sedan anställde jag Roosa som nu är VD för Service Supply Scandinavia. Det är det bolaget som Nybryggt.nu ligger under tillsammans med några fler verksamheter som vi förvärvat under tiden Roosa varit delaktig. Strategin för bolaget är att växa organiskt med kaffe och samtidigt göra mindre förvärv av kompletterande verksamheter. 

Förvärv gjorda senaste året:

FitnessFika. Gick inte som förväntat. Problem med tillverkning har gjort att försäljning mer eller mindre stått stilla under året och är nu pausad helt. Men många lärdomar dragna från detta.

Kaffeadventskalendern. Ett förvärv som gick ungefär som förväntat. Målsättningen var att sälja 1000 stycken kalendrar med omsättningamål på lite över 500 KSEK (de hade tidigare sålt 800 stycken, så vi ville öka det utan att hamna på ett restlager). Några delar i projektet var mer problematiska såsom strul med leverans av förpackningsmaterial. Men även oväntade positiva, som att genom adventskalendern få en ökad försäljning på finska marknaden (då det inte verkar finnas så många alternativ där).

Zoégas Café 1886. Lite oväntat så uppstod i våras möjligheten att ta över Zoégas anrika café med över 100 års historia för bolaget. Möjligheten kom då vi länge arbetat med Zoégas som leverantör samt att vi har byggt en relation med involverade över tid och lite vagt pratat om vårt intresse för just Zoégas butik och cafés lokaler. Vi fick med oss Hanna och William som driver och äger Bruket Kaffebar, vilket gjorde det möjligt att komma igång till H22 redan, samt ha ett härligt veganskt utbud av fikasortiment till kaffet. Allt har gått väldigt snabbt och målet om att omsätta mer än tidigare år uppnåddes. 

Allt detta hade aldrig gått utan Roosa, Hanna, William och sist men inte minst Emelie som varit ansvarig för den dagliga verksamheten sedan vi öppnade.

För den som är nyfiken hur det går rent finansiellt här, så har bolaget publika siffror, så vill du veta hur det går så kan du se dem här: open financials.

Student Network /  Campus Webbyrå 

Denna verksamhet, som går ut på att studenter ska få kontakt med lokala näringslivet och utföra uppdrag så som skapa hemsidor, webbutiker eller digital marknadsföring, har fortsatt göra just det. Vi har en ny ansvarig för verksamheten sedan i somras, Emma, som har kommit in som koordinator med mycket energi. Vi har fått många återkommande kunder och en härlig stämning bland studenterna under året. 

Verksamheten är fortsatt rätt liten, men det är väldigt kul att se hur den rent faktiskt gör skillnad. Hur den gör att studenter får kontakt med näringslivet, och kan på olika sätt skapa värde.

Vill du veta mer om hur det går för verksamheten, kan du läsa Emmas uppdatering om 2022 här.

Bolag jag varit involverad i tidigare, men inte längre aktiv i

Jag har ju genom åren varit med och startat flera olika verksamheter. I en del är jag nu inte längre ens med i styrelsen längre, utan bara delägare. Det är dock fortfarande fantastiskt kul att följa, och om möjligt stötta, dessa verksamheter, även om jag idag inte lägger mycket tid på det, har man lagt mycket tid och engagemang här under tidigare år. 

Rscued Fruits

Detta härliga bolag, som verkligen varit med om en resa, fortsätter med den. Man räddar frukt för fullt, hundratals ton per år vid detta laget! Pandemin gjorde att flera svängnigar och anpassningar krävdes, men detta bolaget klarar otroligt mycket, med vilja och engagemang! 

2022 var fortsatt spännande samarbeten (som tex just nu med pressbyrån, vilket syns nationellt och hörs på radio!), nya grejer och produkter och en rad utmanande händelser. Truls som varit med sen början klev upp och tog VD-rollen även under året. Han har arbetat med att rädda så mycket frukt som möjligt – med väldigt mycket energi, och att få ett teamet att fungera bra ihop.

Wellbefy 

Wellbefy är ett HR-tech SaaS bolag med målet att utmana och digitalisera företagshälsan genom att göra den mer datadriven. 

Wellbefy stängde en riktig finansieringsrunda innan sommaren i samband med det kom det in en ny styrelse och jag avgick som styrelseordförande under året. Det har varit en kul och spännande resa med bolaget. Jag ser fram emot de kommande åren och hur teamet ska förbättra företags inställning till mer pro-aktiv hälsa! 

Styrelsearbeten

Jag har under året suttit i en rad styrelser, vilket ger intressanta inblick och möjlighet att påverka så att bra saker sker. Mitt mål är att minska antalet styrelser jag är med i, och under 2023 lämnar jag Helsingborgs Hamn.

Helsingborgs Hamn 

Helsingborgs Hamn är Sveriges näst-största containerhamn, och en viktig kugge i hela södra Sveriges näringsliv. Det är en typiskt sådan aktör som man inte förstår hur viktig den än, förrän man sätter in sig i det. Är väldigt imponerande att se en sådan verksamhet! 

Detta är ett politiskt uppdrag, som jag hade för Centerpartiet. 2022 var sista året i styrelsen där, då mandatperioden slutade och jag valde att inte ställa om för omval. 

Under året fattades en rad med viktiga beslut för utbyggnaden av hamnen och Helsingborg utveckling som hamnstad. Har varit kul att få inblick i verksamheten och få en förståelse för den globala logistik-kedjan.

Tillväxt Helsingborg 

Tillväxt Helsingborg är viktigt förening som har som mål att skapa fler jobb och minska utanförskap. Föreningen har under året fått lite av en nystart. Drivs med mycket engagemang av teamet. De har även flyttat in i Mindpark Helsingborg. Kul att de bidrar till att göra platsen mer levande. 

Skåne startups

Skåne startups är en förening som stöttar startups i Skåne, på olika sätt. Mycket bakom kulisserna saker som inte syns utåt, så som att connecta bolag med riskkapital, eller hjälpa till att snabbväxande bolag hittar rätt nyckelpersoner. Men även en rad mer publika saker, så som Startup Coffee, Women in Entrepreneurship breakfast – och 2022 stora händelse, The Drop

Detta är verkligen en förening som åstadkommer enormt mycket, på extremt lite resurser. Är fortsatt imponerad av allt.

Jag varit aktiv i sedan vi drog denna förening, och Zhenni gjorde under senaste året ett jättebra jobb, som hon nu lämnat över till Arlon som är ny ansvarig. Jag ska erkänna och säga bland de roligaste styrelsearbeten jag är med i – fart, förståelse och alltid fokus på hur vi skapar mest värde istället för att fastna i för små detaljer.

Investeringar

Jag har under senaste två åren även gjort några små investeringar (10.000-50.000 kr vardera, för jag har inte direkt mer pengar)  i bolag jag inte startat. Dessa är med fokus på saker som gör världen bättre (med undantag från Godsent, som är inom e-sport). 

  • Bintel – smarta soptunnor som digitaliserar avfallsbranschen
  • Univerkids – matematik app med fokus på marknader som inte har engelska som primärt språk
  • AllAboard – webbplats som gör det lätt att hitta tågförbindelser i Europa (och snygg är den!)
  • Klimatstrategerna – konsulttjänster inom klimat, främst med fokus på saker så som mobilitet
  • Fillin Matcha – högkvalitéts matcha te från Japan.
  • Godsent – e-sportslag

Jag har även gått med i YEoS Ventures, en ny investeringsgrupp som bildats av YEoS medlemmar och alumner som mig. Här gör Daniel Marklund ett jättebra jobb med att verkligen skapa ett annorlunda men givande investeringsnätverk.

Privat

Jag brukar även berätta om hur det går privat, så tänkte fortsätta med det.

Pengar

Jag har haft en lön på ungefär 30 000 SEK i månaden (varierat något visa månader). Jag bor fortsatt i en hyreslägenhet med andra, så mina levnadskostnaderna är inte så höga, och gör inte av med så mycket pengar privat. Därför har jag valt att istället satsa i verksamheter jag är involverad i, eller stödja andra som vill dra igång verksamheter, istället.

Hälsa 

Målet var att springa en gång i veckan och hålla igång med yogan. Yogan gick som förväntat att springa blev svårare mot vintern. Sedan även bastu och kallbad på söndagar jag är i Helsingborg. Jag har sovit bra. Äter fortsatt vegetariskt främst och glutenfritt sedan jag för några år sedan insåg jag är känslig för gluten. Under året har det även blivit mer hemlagad mat än tidigare, vilket är mycket roligare när man har en sambo.

Jag undviker även större mängder alkohol, har satt som regel att dricka mest ett glas vid middagar eller andra tillfällen, resten alkoholfritt (tyvärr är utbudet av alkoholfria och glutenfria öl dock inte så stor – men då blir det något annat, så som Rscued eller bubbelvatten).

Målet är att springa minst en gång per vecka i snitt, men även addera lite styrkeövningar under året nu. Samt fortsatt yoga, och bastu med kallbad.

Relation 

2022 är första året som jag varit sambo med någon. Det tycker jag är trevligt. Jag är väldigt glad för det. 

Hur hinner du med?

En fråga jag får rätt ofta är hur jag hinner med. Ibland är det intensivt, men ibland är det rätt lugnt. Jag tror det ser utåt ut som mycket mer än vad jag känner det som. Mitt huvud är hos Mindpark nästan alltid, med avbrott för främst VentureLab (vilket i praktiken är nära Mindpark – då event som planeras sker där, eller personer som involveras rör sig naturligt i Mindparks community), eller för nybryggt, vilket är nära E-commerce Park. Sedan har det under året även varit en del extra med nybryggt, främsta caféet, men det har nu hittat in i en form som är kontinuerlig och mer strukturerad, med månadsmöten som senare kommer övergå till varannan månad.

Allt annat är antingen styrelsemöten för de andra verksamheter, om ens det. Antalet och längd varierar, men är ofta kvällstid och kanske 3-6 st per år, beroende på verksamhet – så varannan månad eller mindre ofta. De kan ta lite tid, men nästan alla styrelser jag är med i är inkörda, så de är ofta endast på 1 timmer eller 1,5 timmar långa. Det betyder en vanlig månad är det kanske 4 timmar i styrelsemöten totalt för allt som inte är Mindpark. Dock har dessa en tendens att klumpa sig, med tex juni, januari och augusti som “högsäsong” för styrelsemöten, när år och halvår ska planeras. Därav lite intensivare ibland.

Så hade det rört sig om styrelsemöten som inte var så rutinerade så hade det varit mycket jobbigare. En annan viktig sak är att i alla verksamheter förutom Mindpark endast sällan blir “to-dos” som jag måste göra, utan det är mer strategiska inputs och tankar som jag bidrar med där. Det gör att fokus på när jag ska göra saker ligger på en verksamhet, vilket jag tror inte hade gått annars. 

Men jag ska vara ärlig med att säga att jag inte har hunnit med allt jag hade velat i år. Är flera saker jag kan störa mig på, att jag inte hunnit med eller fokuserad nog på att ta tag i. Detta delvis också för att jag under året försökt hitta in i nya vardagsrutiner för sambolivet och att jag lär känna mina begränsningar mer och mer. Men det är också viktigt att inse man hinner inte göra allt – det finns alltid mer som man vill göra, och kan göra!

Hoppas detta gav lite inblick i mitt liv. Nu är 2023 igång – ett år som garanterad kommer bli händelserikt det med!

Att satsa på julkaffe

När vi tog över det som nu är nybyggt.nu så sålde vi julkaffe i början. Men då vi inte sålde allt som vi hade i lager första året, utan det blev en hel del svinn som vi var tvungna att slänga, så tänkte jag att julkaffe inte är intressant att sälja. För jag tänkte: antingen blir det som senast, och vi säljer inte allt och då blir svinnen för hög – eller så säljer vi slut, men då kommer vi ju inte ha rätt mängd, och det kommer ta för lång tid att ta in mer innan julen är slut.

Det helt smarta hade väl varit att ta in lite och sälja slut, men det kändes omständigt, och jag var tveksam att julkaffe skulle vara en produkt som säljer mycket.

Men nu när kaffeverksamheten tagit över Zoegas Café, och vi nu i mitten av oktober hade lanseringen för Zoegas julkaffe, så blev det tydligt att det där med julkaffe kanske ändå är något att ha.

Sedan köpte vi en verksamhet som arbetar med bara kaffe, inte julkaffe dock, men kaffe inför jul: en adventskalender med fokus på kaffe!

Den finns på en helt egen sida som heter, passande nog, kaffeadventskalendern.se. Det är ett kul koncept – 8 olika mikrorosterier i Sverige (och en från Finland), har valt ut tre olika kaffeblandningar vardera, som man då får en per dag av. Det är en liten förpackning varje dag, ett perfekt sätt att upptäcka nya kafferosterier och kaffesorter från dessa!

Det är kul att det också breddar sortimentet på nybryggt. En del kafferostier hade vi med redan sedan tidigare, så som Lykke kaffegårdar och Uppsala kafferosteri. Men flera är nya, och har vi inte haft i sortiment innan.